Show simple item record

Desenganche escolar-cultura organizativa: implicaciones mutuas en las Aulas Ocupacionales;

dc.creatorGonzález González, Mª Teresa
dc.creatorCutanda López, Mª Trinidad
dc.date2020-10-02
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:50Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:50Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6233
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100107
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159664
dc.descriptionThis article presents and analyzes some data derived from a doctoral thesis about Aulas Ocupacionales (AO) in the Region of Murcia (Spain), which represent a measure aimed at students with a history of truancy and bad behavior in the Secondary Basic Education stage. In particular, those that show that in the disengagement processes of this student influences the own school experience offered and reflected in the organizational culture of the schools and their classrooms. Basic assumptions, beliefs and values kept by the teachers and other professionals of the AO reveal the continued existence of the logic of the deficit, reflected in the daily operation “organizational and pedagogical”. This constitutes a substantial barrier to turn the AO into an environment rich in educational attention for students disengaged in their learnings, lower their disaffection and distance from the academic environment and push them to persist and involve themselves in their training.en-US
dc.descriptionSe presentan y analizan en este artículo algunos datos derivados de una Tesis Doctoral sobre Aulas Ocupacionales (AO) en la Región de Murcia (España), una medida destinada a estudiantes con comportamientos absentistas y disruptivos en la etapa de Educación Secundaria Obligatoria. En particular, aquellos que evidencian que en los procesos de desenganche de este alumnado influye la propia experiencia escolar que se les ofrece y que está condicionada por la cultura organizativa de los centros escolares y sus aulas. Supuestos básicos, creencias y valores mantenidos por docentes y otros profesionales del AO ponen de manifiesto la pervivencia de una lógica de déficit reflejada en su funcionamiento habitual “organizativo y pedagógico”. Esto constituye una barrera sustancial para hacer del AO un espacio rico de atención educativa, aminorar la desafección de sus estudiantes con sus aprendizajes y su alejamiento de lo escolar, y empujarlos a persistir e implicarse con su formación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6233/7310
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 107-125en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 107-125es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleSchool Disengagement-organizative culture: mutual implications in the Aulas Ocupacionalesen-US
dc.titleDesenganche escolar-cultura organizativa: implicaciones mutuas en las Aulas Ocupacionaleses-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record