Show simple item record

Cuestionario de apoderados de estudiantes haitianos sobre prácticas de alfabetización y lenguas;

dc.creatorToledo Vega, Gloria
dc.creatorQuilodrán, Francisco
dc.creatorMeneses, Alejandra
dc.date2020-08-04
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:52Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:52Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6171
dc.identifier10.4067/S0718-07052019000300051
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159667
dc.descriptionThe parents´ perception of literacy practices of their children in the school is a relevant issue, especially in the case of immigrant parents. Knowing their perceptions helps to identify the challenges that students and their families may have in the process of immersing and learning Spanish as a foreign language (SFL). For this purpose, we designed and validated a questionnaire about the perception of immigrant Haitian parents about the relationship of their children with Spanish, Creole, and French; their motivation towards SFL; and the relationship of the parents with the school as a context to learn Spanish. The validation was carried out with 132 Haitian participants from municipal schools in the Metropolitan Region. Psychometric analyzes were performed for an acceptable reliability of the instrument, and the existence of the three dimensions that make up the measured construct were determined: use of languages, motivation and relationship with the school.en-US
dc.descriptionLa percepción de los apoderados sobre las prácticas de alfabetización de sus hijos en la escuela es un tema relevante, especialmente para los apoderados inmigrantes. Conocer sus percepciones ayuda a identificar los desafíos que pueden tener los estudiantes y sus familias en el proceso de inmersión y aprendizaje del español como lengua extranjera (ELE). Para esto, diseñamos y validamos un cuestionario sobre la percepción de apoderados inmigrantes haitianos acerca de la relación de sus hijos con el español, el creole y el francés; su motivación hacia el ELE; y la relación de los apoderados con el colegio en tanto contexto de aprendizaje del español. La validación se realizó con 132 apoderados haitianos de escuelas municipales de la Región Metropolitana. Se realizaron análisis psicométricos para una confiabilidad aceptable del instrumento y se determinó la existencia de las tres dimensiones que conforman el constructo medido: uso de lenguas, motivación y relación con la escuela.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6171/7266
dc.rightsDerechos de autor 2019 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 45 Núm. 3 (2019); 51-77en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 45 Núm. 3 (2019); 51-77es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleQuestionnaire of representatives of Haitian students about literacy and language practicesen-US
dc.titleCuestionario de apoderados de estudiantes haitianos sobre prácticas de alfabetización y lenguases-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record