Show simple item record

La inmigración desde la mirada del profesor de matemáticas del sur de Chile;

dc.creatorArredondo, Elizabeth H.
dc.creatorMárquez Torres, Maximina
dc.creatorGarcía-García, Jaime I.
dc.date2020-08-04
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:54Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:54Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6176
dc.identifier10.4067/S0718-07052019000300145
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159673
dc.descriptionThe purpose of this article is to expose, from the perspective of two mathematics teachers from southern Chile, the phenomenon of encounter and recognition lived today by the immigrant population in the field of school mathematics, under three broad categories of sociolinguistic codes installed in the professor’s discourse and their relationship with the curriculum, namely, the empowerment, immigrant schooling and school failure. This exploratory, descriptive and interpretative study, with a microetnographic touch, is based Bernstein’s Sociolinguistic Codes Theory on to observe the tensions between national politics which opens the education to this immigrant population and the lack of preparation of teachers to face cultural changes in the mathematics classroom; revealing that one of the barriers that these students have is the establishment of an effective communication in the school environment.en-US
dc.descriptionEl propósito de este artículo es exponer, desde la mirada de dos profesores de matemáticas del sur de Chile, el fenómeno de encuentro y reconocimiento que hoy vive la población inmigrante en el ámbito de las matemáticas escolares, bajo tres amplias categorías de códigos sociolingüísticos instalados en el discurso del profesor y la relación de estos con el currículo; a saber, el empoderamiento, la escolaridad inmigrante y el fracaso escolar. Este estudio de tipo exploratorio, descriptivo e interpretativo, con un toque microetnográfico, se apoya en la Teoría de los Códigos Sociolingüísticos de Bernstein para observar las tensiones existentes entre la política nacional que apertura la educación a esta población inmigrante y la falta de preparación de los profesores para afrontar los cambios culturales en el aula de matemáticas; develando que una de las barreras que tienen estos estudiantes es el establecimiento de una comunicación efectiva en el medio escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6176/7271
dc.rightsDerechos de autor 2019 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 45 Núm. 3 (2019); 145-161en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 45 Núm. 3 (2019); 145-161es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleImmigration from the perspective of the teacher of mathematics in southern Chileen-US
dc.titleLa inmigración desde la mirada del profesor de matemáticas del sur de Chilees-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record