Show simple item record

Desafíos a la formación inicial docente en convivencia escolar;

dc.creatorLoubiès Valdés, Laurent
dc.creatorValdivieso Tocornal, Pablo
dc.creatorVásquez Olguín, Catalina
dc.date2020-10-02
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:56Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:56Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6239
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100223
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159683
dc.descriptionInitial teacher training is considered as a key instance to articulate the educational policies of school coexistence with the professional teaching practice. This research aimed to identify the challenges faced by Chilean initial teacher training in the field of school coexistence. Methodologically, teacher educators from different levels of the system were interviewed in depth and a qualitative analysis of the content of the collected information was carried out. The results suggest the incorporation of school coexistence as a relevant area in the curriculum of the initial teacher training. The formative challenges that arise are: conceptual development in school coexistence, diversity and education, mistreatment, violence and conflict approach, classroom climate, socio-emotional skills and collaborative work. Curricular strategies for the implementation and cultural transformations necessary to sustain the process are proposed. It is expected that these challenges contribute to the development of public policies and concrete training proposals for the field.en-US
dc.descriptionLa formación inicial docente es clave para articular políticas educativas de convivencia escolar y ejercicio profesional docente. Esta investigación buscó identificar los desafíos que enfrenta la formación inicial docente chilena en el ámbito de la convivencia escolar. Metodológicamente, se entrevistó en profundidad a formadores de formadores de distintos niveles del sistema y se llevó a cabo un análisis cualitativo de contenido de la información recabada. Los resultados sugieren que la convivencia escolar sea incorporada de manera relevante en el currículum de la formación inicial docente. Los desafíos formativos que surgen son: herramientas conceptuales en convivencia escolar, gestión de la diversidad, abordaje de maltrato, violencia y conflicto, manejo de clima de aula, habilidades socioemocionales y trabajo colaborativo. Se proponen estrategias curriculares para la implementación y transformaciones culturales necesarias para sustentar el proceso. Se espera que estos desafíos contribuyan al desarrollo de políticas públicas y propuestas formativas concretas para el ámbito.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6239/7316
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 223-239en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 223-239es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleChallenges to initial teacher training in school coexistenceen-US
dc.titleDesafíos a la formación inicial docente en convivencia escolares-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record