Show simple item record

La relación con los demás y la motivación en un Aprendizaje Basado en Proyectos;

dc.creatorBotella Nicolás, Ana María
dc.creatorRamos Ramos, Pablo
dc.date2020-10-02
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:59Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:59Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6235
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000100145
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159697
dc.descriptionPeer relationship is an essential element for the development of an active learning such as Project-based learning (PBL). The importance of that element goes beyond the creation of an efficient work environment, it is also important to foster motivation. Self-determination theory suggests that the development of intrinsic motivation is associated with three basic psychological needs: autonomy, competence and relatedness. The objective of the present study is to analyze how relatedness was developed during a PBL in two groups of secondary education with different autonomy degrees. An action research was undertaken in order to foster the three psychological needs during the project. The students were interviewed about the elements that supported their motivation. Results of the content analysis found that peer relationship was one of the most motivational element of the project and that it was promoted by the other psychological needs, autonomy and competence.en-US
dc.descriptionLa relación entre pares es esencial en el desarrollo de metodologías activas como el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP). Su importancia no solo reside en la creación de un contexto eficiente de trabajo, sino en el fomento de la motivación del alumno. Para entender cómo funciona esta última, la teoría de la autodeterminación ofrece un modelo en el que el desarrollo de la motivación intrínseca se asocia al fomento de tres necesidades psicológicas básicas: autonomía, competencia y relación con los demás. El objetivo de este trabajo es analizar cómo funcionó la relación con los demás durante un ABP de naturaleza artística en dos grupos de educación secundaria. Los resultados muestran que la relación con los compañeros fue uno de los elementos más motivadores del mismo y que esta necesidad psicológica se vio favorecida por el desarrollo de las otras dos, autonomía y competencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6235/7312
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 145-160en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 1 (2020); 145-160es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleRelatedness and motivation in a Project-based learningen-US
dc.titleLa relación con los demás y la motivación en un Aprendizaje Basado en Proyectoses-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record