Show simple item record

EL MODELO DIALOGICO DE LA PEDAGOGÍA: UN APORTE DESDE LAS EXPERIENCIAS DE COMUNIDADES DE APRENDIZAJE;

dc.creatorFerrada, Donatila
dc.creatorFlecha, Ramón
dc.date2018-06-05
dc.date.accessioned2020-11-11T11:25:59Z
dc.date.available2020-11-11T11:25:59Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3291
dc.identifier10.4067/S0718-07052008000100003
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159699
dc.descriptionOver the last two decades a transfor-mational project has emerged in different contexts (Spain, Brazil and Chile) in schools that are mostly attended by pupils from vulnerable social and economic backgrounds. This project is entitled Learning Communities. The fundamental characteristic of this project is the involvement of the whole community in order to achieve a quality education for every pupil. When examining the abundant documents that have been published to date about this project, a new educational model comes to light. However, this model is still not systematised as such in the existing bibliography. This article will carry out that systematisation through the instrumental use of specialised theoretical categories (educational conceptualization, type of personal construction, type of society, focus of the curriculum, educational model, didactic model and concept of evaluation) and will propose a new educational model which has been entitled the dialogic educational model. In this way an attempt is being made in this article to contribute to the specific field of education, by systematising an educational alternative which efficiently resolves problems such school failure, absenteism and school conflicts.  en-US
dc.descriptionEn el transcurso de las dos últimas décadas en distintos contextos (España, Brasil, Chile) han emergido proyectos de transformación de los centros educativos -en escuelas que atienden alumnado en vulnerabilidad social y económica-, conocidos como Comunidades de Aprendizaje, cuya característica primordial es el involucramiento de toda la comunidad para conseguir aprendizajes de calidad en todo su alumnado. En la revisión de la abundante documentación publicada a la fecha que recoge todos estos proyectos de transformación de la escuela se descubre un nuevo modelo pedagógico implícito que, sin embargo, todavía no está sistematizado como tal en la bibliografía hoy existente. Este artículo realiza esa sistematización mediante el uso instrumental de categorías teóricas especializadas (concepto de educación, tipo de construcción de la persona, tipo de sociedad, enfoque curricular, modelo de aprendizaje, modelo didáctico y concepto de evaluación) y propone la emergencia de un nuevo modelo pedagógico que denominamos modelo dialógico de la pedagogía. De esta forma se intenta contribuir al campo específico de la pedagogía, en la sistematización de una alternativa pedagógica que resuelve efectivamente los problemas de fracaso, absentismo y conflicto escolar.   es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3291/3132
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3291/3766
dc.rightsDerechos de autor 2008 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 41-61en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 41-61es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleThe dialogic educational model: a contribution based on the learning communities experienceen-US
dc.titleEL MODELO DIALOGICO DE LA PEDAGOGÍA: UN APORTE DESDE LAS EXPERIENCIAS DE COMUNIDADES DE APRENDIZAJEes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record