• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Evaluation of a didactic unit on teaching and learning the perimeter and area concepts

Evaluación de una Unidad Didáctica sobre la enseñanza y aprendizaje de los conceptos de perímetro y área;

Author
Muñoz Moreno, Constanza

Rojas González, Nielka

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6020
10.4067/S0718-07052019000100023
Abstract
This paper presents the analysis of a didactic unit designed with the purpose of guiding students toward building their own meaning of the mathematical concepts: perimeter and area. The didactic unit also aimed to develop students’ ability to solve problems by presenting challenging situations through the use of strategies and contextualized mathematical tasks. These challenging situations engaged students to use their knowledge, skills, and abilities to get to results instead of applying procedural methods such as formulas or algorithms. The didactic unit was designed following the framework of Didactic Analysis, which allows the sequencing of tasks according to conceptual and cognitive aspects that are related to issues of perimeter and area. After its design, it was implemented in fourth grade primary students and the results of its implementation were evaluated. The main contribution of this work was the creation of teaching material that associates two mathematical topics that are usually taught in isolation. 
 
Presentamos el análisis de una unidad didáctica cuyo objetivo es que los estudiantes construyan su propio significado de perímetro y área, y desarrollen la capacidad de resolver problemas mediante estrategias y tareas matemáticas contextualizadas, que presenten situaciones desafiantes que requieran poner en juego habilidades, destrezas y conocimientos, no necesariamente con la aplicación de fórmulas o algoritmos que conducen a los resultados de forma procedimental. La unidad didáctica se diseña siguiendo un marco específico del Análisis Didáctico que permite secuenciar las tareas en función a aspectos conceptuales y cognitivos, relativos a los temas de perímetro y área, luego se implementa en un nivel escolar de cuarto año de Educación Básica y se evalúan los resultados. El trabajo tiene como aporte central la confección de un material de enseñanza que vincula dos temas matemáticos, que tienden a enseñarse de forma aislada.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB