Show simple item record

Experiencia fonoaudiológica con niños y niñas para la promoción de derechos: análisis desde el enfoque comunitario

dc.creatorMuñoz Lizana, Nelson
dc.creatorPeñaloza Castillo, Christian
dc.date2020-11-23
dc.date.accessioned2020-11-23T15:30:22Z
dc.date.available2020-11-23T15:30:22Z
dc.identifierhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/60193
dc.identifier10.5354/0719-4692.2020.60193
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/161161
dc.descriptionThis paper analyzes, from a community-based approach, a speech, language and hearing sciences therapy experience for the promotion of children’s rights, carried out in a social organization, with the participation of a group of speech, language and hearing sciences therapy undergraduate students at the Universidad de Chile in 2013. In community approaches, all community members build knowledge and take actions to build stronger social relationships and welfare, justice, autonomy and emancipation. The analysis of this experience was conducted by selecting sections from the fieldwork diaries of the team of participating students, based on the principles and dimensions of the paradigm of construction and critical transformation of Maritza Montero (2004). The results were divided into three moments (beginning, transition and reset of the work), which account for the level of complexity of the process and the goals achieved based on the ontological, epistemological, methodological, ethical and political dimensions of the community-based approach. The discussion emphasizes the importance of critical reflection on the foundations and practices of speech, language and hearing sciences therapy in the approach to communication and human development, to contribute to social justice from a community perspective.en-US
dc.descriptionEl artículo analiza, desde los planteamientos del enfoque comunitario, una experiencia fonoaudiológica para la promoción de derechos de niños y niñas, efectuada en una organización social, con participación de un grupo de estudiantes de la carrera de Fonoaudiología de la Universidad de Chile en el año 2013. En los abordajes comunitarios, la comunidad construye conocimientos y realiza acciones para lograr el fortalecimiento de sus relaciones, bienestar social, justicia, autonomía y emancipación. El análisis de la experiencia se realiza a partir de una selección de las bitácoras de campo del equipo de estudiantes participantes, en base a los principios y dimensiones del paradigma de la construcción y transformación crítica de Maritza Montero (2004). Los resultados se dividen en tres momentos (inicio, transición y reconfiguración del trabajo), los cuales dan cuenta del grado de complejidad del proceso y los alcances obtenidos en base a las dimensiones: ontológica, epistemológica, metodológica, ética y política del enfoque comunitario. La discusión enfatiza la importancia de la reflexión crítica sobre los fundamentos y las prácticas de la Fonoaudiología en el abordaje de la comunicación y el desarrollo humano, para aportar a la justicia social desde el enfoque comunitario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicina. Departamento de Fonoaudiologíaes-ES
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/60193/63641
dc.rightsDerechos de autor 2020 Revista Chilena de Fonoaudiologíaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 19 (2020): noviembre; 1-9en-US
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 19 (2020): noviembre; 1-9es-ES
dc.source0719-4692
dc.source0717-4659
dc.titleSpeech-language therapy experience with children for the promotion of rights: analysis from a community-based approachen-US
dc.titleExperiencia fonoaudiológica con niños y niñas para la promoción de derechos: análisis desde el enfoque comunitarioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record