Show simple item record

Intervención profesional en servicios sociales vinculados a infancia en Chile:

dc.creatorGallegos Fuentes, Marcelo
dc.creatorJarpa Arriagada, Carmen Gloria
dc.date2017-12-09
dc.date.accessioned2021-01-18T16:33:58Z
dc.date.available2021-01-18T16:33:58Z
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/4
dc.identifier10.29035/ucmaule.53.59
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/162135
dc.descriptionThis article examines from a critical perspective the implementation of social policy in Chile in the areas of children and child sexual abuse, exploring the tensions emerging in the construction of the intervention in the professional devices involved in social mediation. The thesis sustained is based on the fact that there is an articulation of the social policy from a descending / ascending linear logic, which generates fragmentation and difficulties in promoting an active partenership among the various actors involved in the discussion-design-implementation-evaluation of social intervention process. At the same time, these difficulties weakens the professional teams abilities to translate the principles of the Convention of Childhood Rights into clear guidelines to collect the codes and meanings to enhance their impact on everyday life. The main contribution of this paper is to promote discussion around these issues in order to visualize its impact on the consistency of services delivered.en-US
dc.descriptionEl presente artículo examina, desde una mirada crítica, la implementación de la política social en Chile en las áreas de infancia y abuso sexual infantil, explorando las tensiones existentes en la construcción de la intervención en los dispositivos profesionales de mediación social. La tesis planteada se basa en que existe una artículación de la política social desde una lógica lineal descendente/ascendente que genera fragmentación y dificultades al momento de promover un intercambio activo entre los distintos actores que participan en el proceso de discusión-diseño-implementación-evaluación de la intervención social. Esto, a su vez, debilita la posibilidad de los equipos profesionales de traducir los postulados de la Convención de los Derechos del Niño y la Niña en orientaciones claras, que recojan en la práctica los códigos y significados que potencien su impacto en la vida cotidiana. El aporte principal de este trabajo es promover el análisis en torno a esta problemática con el objetivo de visibilizar su alcance en la coherencia de los servicios entregados.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/4/6
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/4/36
dc.sourceUCMaule; Núm. 53 (2017): UCMaule; 59-74es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleProfessional intervention in social services linked to childhood in Chile:en-US
dc.titleIntervención profesional en servicios sociales vinculados a infancia en Chile:es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record