Theoretical development of the concept of self-regulation of learning
Desarrollo teórico del concepto de autorregulación del aprendizaje
Author
Lepe Martínez, Nancy
Abstract
The aim of this article is to describe the central elements of the concept of self-regulation of learning according to two theoretical perspectives. For this, a concep- tual review was made regarding self-regulation of learning. The methodology was based on the search of literature in academic and scientific databases: Scopus, Web of Sciencie and Google academic. The inclusion criteria for the articles were theoretical or applied reviews that approached the concept from Printrich and / or Zimmerman's perspective. It is concluded that the generation of quality and lasting learning is a demand for any educational process, for it is required that students are owners of their learning process; Of the planning, execution and evaluation of their tasks and that the teachers generate didactic spaces that promote the capacity of autonomy for the learning by the students. El objetivo de este artículo es describir los elementos centrales del concepto de autorregulación del aprendizaje de acuerdo a dos perspectivas teóricas. Para ello, se efectuó una revisión conceptual en relación a autorregulación del aprendizaje. La metodología se basó en la búsqueda de literatura en bases de datos del ámbito académico y científico: Scopus, Web of Sciencie y Google académico. Los criterios de inclusión para los artículos fueron revisiones teóricas o aplicadas que abordaran el concepto desde la perspectiva de Printrich y/o de Zimmerman. Se concluye que la generación de aprendizajes de calidad y perdurables en el tiempo son una demanda de cualquier proceso educativo, para ello se requiere que los estudiantes sean dueños de sus proceso de aprendizaje; de la planificación, ejecución y evaluación de sus tareas y que los docentes generen espacios didácticos que promuevan la capacidad de autonomía para el aprendizaje por parte de los estudiantes.