Learning strategies of the middle school students of municipal educational establishments from the province of Talca
Estrategias de aprendizaje de los estudiantes de enseñanza media de establecimientos educacionales municipales de la provincia de Talca
Author
García Soto, Carlos
Salinas Duarte, Karla
Abstract
Understanding that students learn according to age, academic performance, self-esteem and motivation plays an important role in the field of the study of learning strategies in educational psychology, however, understanding such strategies is expressed through the geographical conditions or through the type of education, has been relatively addressed. The objective of the present study is to describe the learning strategies of third year students in public schools from the province of Talca according to geographical area (urbanrural) and type of education (technical, polytechnic or scientific humanist). This quantitative study consists of a descriptive transversal design. The sample consisted of 13 public schools with 362 students, 10 schools from the urban area (n=285) and 3 schools (n=79). Ronald Schmeck’s Inventory of Learning Strategies was applied in addition to measuring variables such as gender, learning type, and the school’s geographical location. The results indicate that an evident difference in learning strategies for each of the variables exist. Regarding gender, significant differences manifests themselves in elaborate processing strategies and methodical study, with the female group being the one that made a greater difference in both strategies. In relation to the geographical area, (rural-urban) differences exist regarding the methodical study strategy; showing greater tendency to use this strategy in the rural group. In conclusion, generating background that can contribute to help and facilitate the search for new educational tactics that facilitate the assimilation of the curriculum in accordance with strategies for students in high school, according to their geographical, cultural and educational contexts. Comprender como los estudiantes aprenden a aprender según edad, rendimiento académico, autoestima y motivación ocupa un lugar importante en el ámbito del estudio de las estrategias de aprendizaje en la psicología de la educación, sin embargo, conocercomo dichas estrategias se expresan según la condición geográfica o el tipo de enseñanza ha sido relativamente abordado. El siguiente estudio tiene como objetivo describir las estrategias de aprendizaje de los estudiantes de tercer año medio de liceos municipales de la provincia de Talca según área geográfica (urbano-rural) y tipo de enseñanza (técnica, politécnica o científico humanista). Consiste en un estudio cuantitativo, de diseño transversal descriptivo. La muestra estuvo conformada por 13 liceos municipales con 364 estudiantes, de ellos 10 liceos pertenecen a zonas urbanas (n = 285) y 3 a zonas rurales (n=79). Se aplicó el Inventario de Estrategias de Aprendizajes de Ronald Schmeck y se midieron variables como género, tipo de enseñanza y ubicación geográfica de la escuela. Los resultados indican que se evidenció que existen diferencias en las estrategias de aprendizajes para cada una de las variables. En cuanto al sexo, las diferencias significativas se manifiestan en las estrategias procesamiento elaborativo y estudio metódico, siendo el grupo femenino aquel que marca una diferencia mayor en ambas estrategias. En relación al área geográfica (rural-urbano) existen diferencias con respecto a la estrategia estudio metódico, mostrándose una mayor tendencia a utilizar esta estrategia en el grupo rural. En conclusión, generar antecedentes que pueden contribuir a ayudar y facilitar la búsqueda de nuevas tácticas educativas que propicien la asimilación del currículum en concordancia on las estrategias que poseen los estudiantes de enseñanza media según sus contextos geográficos, culturales y educacionales.