Show simple item record

La estetosfera en las artes y el retorno del medioevo

dc.creatorCampos, Hugo Ignacio
dc.date2019-06-03
dc.date.accessioned2021-01-18T16:34:01Z
dc.date.available2021-01-18T16:34:01Z
dc.identifierhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/369
dc.identifier10.29035/ucmaule.56.59
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/162174
dc.descriptionIn the current postmodern (Lyotard, 1996) semiosphere (Lotman 2000, 1996), the time of the avantgardes has passed. We live in a plurality of aesthetic (Gombrich, 1999) or modes of sensitivity which in its most successful expression have to do with the aesthetic pleasure related to fine arts (Valéry, 2018). However, this tarnishes the possibility of an anticipatory resolution of an ecstatic horizon of future (Heidegger, 2015), if only is allowed to see the surface difference of entities and not the unit order that underlies these (Heráclito, 2009), with which we falls in the medium of a present that does not recognize their future or their past (Heidegger, 2015; Jaspers, 1958). Taking as a basis the hypothesis that an expresión of that order in the arts, has to do with the ultimate coincides with the more traditional (Gombrich, 1999), it was studied current texts that refer to different artistic expressions, looking for conceptual convergences (Grondin, 1999) that indexically (Ginzburg, 2004) relieved such underlying in the mode of an aestheticsphere as an ontolical structure of sensitivity, from which emerges an epistemological semiosphere today, interweaving of tensions between decentralized conceptual nuclei that updated cultural elements of the middle ages.en-US
dc.descriptionEn la semiosfera (Lotman 2000, 1996) posmoderna actual (Lyotard, 1996), el tiempo de las vanguardias ha pasado. Vivimos en una pluralidad de estéticas (Gombrich, 1999) o modos de sensibilidad, que en su más lograda expresión tienen que ver con el placer estético vinculado a las bellas artes (Valery, 2018). Sin embargo, esto empaña la posibilidad anticipadora resolutiva de un horizonte extático de futuro (Heidegger, 2015), si solo se deja ver la diferencia superficial de los entes y no el orden unitario que subyace a estas (Heráclito, 2009), con lo cual se cae en la medianidad de un presente que no reconoce su futuro, ni su pasado (Heidegger, 2015; Jaspers, 1958). Teniendo como base la hipótesis de que una expresión de dicho orden en las artes tiene que ver con que lo más avanzado coincide con lo más tradicional (Gombrich, 1999), se estudiaron textos actuales que hacen referencia a diferentes expresiones artísticas, buscando concurrencias conceptuales (Grondin, 1999), que indicialmente (Ginzburg, 2004) relevaron tal orden subyacente en el modo de una estetosfera como una estructura ontológica de sensitividad, desde la cual emerge en la actualidad una semiosfera epistemológica, entretejida de tensiones entre núcleos conceptuales descentrados que actualizan elementos culturales del medioevo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/369/327
dc.rightsDerechos de autor 2019 Hugo Ignacio Camposes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceUCMaule; Núm. 56 (2019): UCMaule; 59-80es-ES
dc.source0719-9872
dc.source0717-2656
dc.titleThe aestheticsphere in the arts and the return of the middle agesen-US
dc.titleLa estetosfera en las artes y el retorno del medioevoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record