Designing educative software for Technical English teaching in Engineering:
Diseño de un software para la enseñanza de Inglés Técnico en Ingeniería:
Author
Alvarado Cardenas, María Elena
Finol de Govea, Ana
Abstract
The study comes from the academic need to develop reading skills in multimedia language and to provide the multimedia Technical English classroom with digital materials. It is a documental-descriptive research and describes the methodology for designing educative software for Technical English teaching in Engineering. The theory is based on multimedia language features, such as: principles of hypermedia instructional design; the programs used in software production; the logical structure and internal organization; and the vocabulary identification for examples and exercises that allows integration and feedback. Methodological phases focus on the selection of the programmatic content and feedback exercises; topics selection of texts are chosen according to the students’ maturity and academic disciplines, all this based on criteria for the elaboration of multimedia instructional designs. The results determined the software development methodology for technical English teaching which allows access to the program content in multimedia format. In this software design most of the total language aspects are considered, such as: text, sound, hypertext, animation, and images that updated the Technical English teaching process in digital environments El estudio surge de la necesidad académica de desarrollar destrezas lectoras en lenguaje multimedia y dotar el aula multimedia de Inglés Técnico con materiales digitalizados. La investigación es documental-descriptiva y describe la metodología para diseñar un software para la enseñanza de Inglés Técnico en Ingeniería. La teoría se fundamenta en las características del lenguaje multimedia; principios del diseño instruccional hipermedia; las etapas de elaboración de un software educativo; el hardware utilizado; los programas utilizados en la producción; y la estructura lógica y organización interna, la identificación de vocabulario para ejemplos y ejercicios que permitan la integración y retroalimentación. Las fases metodológicas se centran en la selección de los contenidos programáticos y los ejercicios de retroalimentación; y los tópicos de los textos acordes con la madurez de los estudiantes y la interdisciplinaridad académica, todo basado en criterios para la elaboración de diseños instruccionales multimedia. Los resultados determinaron la metodología para la elaboración de un software en la enseñanza de Inglés Técnico, los cuales permiten el acceso al contenido programático en formato multimedia donde se consideran aspectos del lenguaje total como: texto, sonido, hipertexto, animación e imágenes que actualizan el proceso de enseñanza del Inglés Técnico en ambientes digitales.