Learning in service in the fundamental training program of the University of Talca, Chile
Aprendizaje en servicio en el programa de formación fundamental de la Universidad de Talca, Chile
Author
Alamo Sanchez, Gilma Eladia
Manríquez Novoa, Paula Andrea
Abstract
A descriptive documentary research is developed that systematizes the experience of the competency approach of the University of Talca in the Fundamental Training Program, based on the service learning methodology, focused on the analysis of participatory methodologies and university institutional requirements. It describes the service-learning methodology, supported by authors such as Tobón and Quezada, comprehensive training and skills; Mendía, service learning; Folgueiras and Sabariego, IAP. This methodology develops skills of knowing, knowing how to do and knowing how to be, applying knowledge acquired during their professional training in a social intervention project with characteristics of social responsibility. Se desarrolla una investigación descriptiva documental que sistematiza la experiencia del enfoque de competencias de la Universidad de Talca en el Programa de Formación Fundamental, basado en la metodología de aprendizaje en servicio, centrada en el análisis de las metodologías participativas y requerimientos institucionales universitarios. Describe la metodología de aprendizaje en servicio, sustentado en autores como Tobón y Quezada, formación integral y competencias; Mendía, aprendizaje en servicio; Folgueiras y Sabariego, IAP. Esta metodología desarrolla competencias de saber, saber hacer y saber ser, aplicando conocimientos adquiridos durante su formación profesional en un proyecto de intervención social con características de responsabilidad social.