Authentic evaluation: an alternative to improve the teaching-learning process in primary school physical education
Evaluación auténtica como alternativa para la mejora en el proceso de enseñanza-aprendizaje de educación física en escuelas primarias
Author
George, Eversley Bernard
González-Moreno, Patricia Adelaida
Abstract
The aim of this study was to examine the strategies, instruments, and criteria of authentic evaluation that physical education teachers apply at the primary level, based on the planning and application of didactic sequences previously established for an intervention process. Initially and voluntarily, three physical education teachers participated from three different schools, one federal, one state, and one private, in Chihuahua State, Mexico. The research project was characterized as a multiple case study, where teachers participated in an authentic evaluation workshop and developed didactic sequences that were implemented to examine the application of strategies and instruments of authentic evaluation. The qualitative analysis of the observations, questionnaires, and interviews suggest that the application of these didactic sequences together with the use of authentic evaluation strategies, favored teaching performance and enriched the learning environment. The implications of the study point to the need to formalize and systematize the application of authentic evaluation strategies and instruments within basic education when these are causally related to the didactic sequences and the curriculum content. El objetivo de esta investigación fue examinar las estrategias, instrumentos y criterios de evaluación auténtica que aplican los maestros de educación física en nivel primaria, en función de la planificación y la aplicación de secuencias didácticas previamente establecidas para su proceso de intervención en el aula. Participaron voluntariamente tres maestros de educación física de tres diferentes escuelas, una escuela federal, una estatal y una privada en el estado de Chihuahua, México. El trabajo de investigación se caracterizó como un estudio de casos múltiple donde los maestros participaron en un taller de evaluación auténtica y elaboraron secuencias didácticas que fueron implementadas para examinar la aplicación de estrategias e instrumentos de evaluación auténtica. El análisis cualitativo de las observaciones, cuestionarios y entrevistas sugieren que la aplicación de dichas secuencias didácticas, junto con la implementación de una evaluación auténtica, favoreció el desempeño docente y enriqueció el ambiente de aprendizaje. Las implicaciones del estudio apuntan hacia la necesidad de formalizar y sistematizar la aplicación de estrategias e instrumentos de evaluación auténtica en la educación básica, cuando estos están directamente relacionados con las secuencias didácticas y los contenidos curriculares.