Show simple item record

Alianza Familia–Escuela: Percepciones, Creencias, Expectativas y Aspiraciones de Padres y Profesores de Enseñanza General Básica

dc.creatorRivera, Maritza
dc.creatorMilicic, Neva
dc.date2006-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19485
dc.identifier10.4067/S0718-22282006000100010
dc.descriptionFindings from a qualitative study made in Santiago, whose purpose was to describe and understand the parents and teachers perceptions, beliefs, expectatives, and aspirations about the family-school relationship. The methodological design adhered to the principles of the interpretative paradigm, according to the principles of the Grounded Theory. The gathering techniques were semi-organized interviews and focal groups to mothers and teachers, completing a total sample of 48 persons. This research contributes with descriptive and comprehensive information about consensus and disagreements of parents and teachers with regard to the family-school relational system, roles, rules, communication, conflicts, participation, alliance and education. Finally a model of the family-school relational system emerges, including barriers, helpers, and parameters that would make possible an effective alliance.en-US
dc.descriptionSe refieren los resultados de un estudio cualitativo realizado en Santiago, cuyo propósito fue describir y comprender las percepciones, creencias, expectativas y aspiraciones de padres y profesores sobre la relación familia – escuela. El diseño metodológico se adscribió a los principios del paradigma interpretativo, según los principios de la Grounded Theory. Las técnicas de recolección fueron entrevistas semi-estructuradas y grupos focales a madres y profesores, constituyendo una muestra total de 48 sujetos. El estudio aporta información descriptiva y comprensiva sobre consensos y disensos de ambos respecto del sistema relacional familia-escuela, roles, normas, comunicación, conflictos, participación, alianza y educación. Finalmente emerge un modelo del sistema relacional familia – escuela, incluyendo barreras, facilitadores y parámetros que posibilitarían una alianza efectiva.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19485/16051
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 15 Núm. 1 (2006)es-ES
dc.source0718-2228
dc.titleFamily–School Alliance: Perceptions, Beliefs, Expectatives and Aspirations ofParents andTeachers in Primary Schoolen-US
dc.titleAlianza Familia–Escuela: Percepciones, Creencias, Expectativas y Aspiraciones de Padres y Profesores de Enseñanza General Básicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record