Relationship Between Self-Concept and Academic Achievement
Relación entre Autoconcepto y Rendimiento Académico
Author
Villarroel, Verónica Alejandra
Abstract
In this research the relationship between self-concept and academic achievement was analyzed. The sample was comprised of 447 children and 32 teachers of foulth grade, from 32 private and public schools of the capital city of Chile. The schools were selected according to their academic outcomes in the last two SIMCE tests. The Piers- Harris Self-Concept Scale and the Academic Self„Concept Test were administered to the students, and the Tennessee Self-Concept Scale to the teachers. The major results support the linear association between academic achievement and self-concept, the reciprocal influence between teacher's expectations, student's achievement and self-concept, and the effects of student's achievement on the teacher's perceptions. En esta investigación se analizó la relación entre autoconcepto y desempeño escolar. Se utilizó una muestra de 447 alumnos y 32 profesores de cuarto año básico, de 32 colegios particulares y municipales de la Región Metropolitana. Los colegios fueron seleccionados según su rendimiento académico en las dos últimas pruebas SIMCE 40 básico. La Escala de Autoconcepto de Piers-Harris y el Test de Autoconcepto Académico fueron aplicados a los alumnos, y la Escala de Autoconcepto de Tennessee a los profesores. Sus principales hallazgos apoyan la asociación lineal entre autoconcepto y rendimiento académico, la influencia recíproca entre las expectativas del profesor jefe, el autoconcepto y rendimiento del alumno, y el efecto que tiene el rendimiento logrado por el alumno sobre la percepción que el profesor tiene de él.