• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Relationship Between Self-Concept and Academic Achievement

Relación entre Autoconcepto y Rendimiento Académico

Author
Villarroel, Verónica Alejandra

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19557
10.7764/psykhe.v10i1.19557
Abstract
In this research the relationship between self-concept and academic achievement was analyzed. The sample was comprised of 447 children and 32 teachers of foulth grade, from 32 private and public schools of the capital city of Chile. The schools were selected according to their academic outcomes in the last two SIMCE tests. The Piers- Harris Self-Concept Scale and the Academic Self„Concept Test were administered to the students, and the Tennessee Self-Concept Scale to the teachers. The major results support the linear association between academic achievement and self-concept, the reciprocal influence between teacher's expectations, student's achievement and self-concept, and the effects of student's achievement on the teacher's perceptions.
 
En esta investigación se analizó la relación entre autoconcepto y desempeño escolar. Se utilizó una muestra de 447 alumnos y 32 profesores de cuarto año básico, de 32 colegios particulares y municipales de la Región Metropolitana. Los colegios fueron seleccionados según su rendimiento académico en las dos últimas pruebas SIMCE 40 básico. La Escala de Autoconcepto de Piers-Harris y el Test de Autoconcepto Académico fueron aplicados a los alumnos, y la Escala de Autoconcepto de Tennessee a los profesores. Sus principales hallazgos apoyan la asociación lineal entre autoconcepto y rendimiento académico, la influencia recíproca entre las expectativas del profesor jefe, el autoconcepto y rendimiento del alumno, y el efecto que tiene el rendimiento logrado por el alumno sobre la percepción que el profesor tiene de él.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB