Learning to Read and Phonological Awareness: A Psycholinguistic Approach to Early Reading Instruction
Un Enfoque Psicolingüístico del Proceso de Alfabetización Inicial
Author
Muñoz, Carla Viviana
Abstract
The aim of the present article is to identify and describe the level of development ofphonological awareness in children who study the first year of Elementary Education, by means ofoddity tasks, synthesis and analysis of phonemes, sensibility to rhyme and knowledge of the letters of the alphabet. Also, it was described the level of reading achievement that the children attain in reading of words and it was evaluated the degree ofexistent association between the degree of development of phonological awareness, level of reading development, non verbal intelligence and the level of matemal education at the end of the first year of education. The central hypothesis of our investigation postulated that the children that have achieved a minimum development in phonological awareness, would have a superior performance in reading, at the end of the first year of general elementary education. The results of this investigation tend to make us think that the relationship between reading and phonological awareness is more complex of what some investigators assume and that it could not be simply like cause or consequence, but rather should be considered as an interactive process where both interact constantly. El presente artículo tiene por objeto identificar y describir el nivel de desarrollo de la conciencia fonológica en niños que cursan el primer año de Enseñanza Básica, por medio de tareas de segmentación, síntesis y análisis de fonemas, sensibilidad a la rima y conocimiento de las letras del alfabeto. Asimismo, fue descrito el nivel de desempeño lector que logran los niños en lectura de palabras y se evaluó el grado de asociación existente entre el grado de desarrollo de conciencia fonológica, nivel de desarrollo lector, inteligencia no verbal y nivel educacional materno, al final del primer año de enseñanza. La hipótesis central de nuestra investigación postulaba que los niños que han logrado un desarrollo mínimo en conciencia fonológica, tendrían un rendimiento superior en lectura, al final del primer año de enseñanza general básica. Los resultados de esta investigación tienden a hacernos pensar que la relación entre lectura y conciencia fonológica es más compleja de lo que suponen algunos investigadores y que no puede ser ü•atada simplemente como causa o consecuencia la una de la otra, sino más bien debe ser considerado un proceso interactivo donde ambos interactúan constantemente.