• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Literacy: A Challenge for Everyone

Alfabetismo Funcional: Un Desafío de Todos

Author
Larraín, Antonia

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19597
Abstract
We are currently within a globalized world where real value is located on the capacities ofeach person to handle information in an eficient way. Quite differently from past decades, it is now clear for societies the need to assure and promote, not only reading and writing abilities, but most of all competencies necessaties in order to adequately manage written information during daily activities (Literacy). This article attempts to explain the term literacy, proposing a translation, and analyzing different aspects involved in this concept. The developmental process of this competence is discussed, identifying its strategic nodes: intentional mediation, the mediator, and the literacy context. The role of education in the development of this process in Chile is analyzed, concluding that literacy promotion requires competent adults, and this is a task not only of the educational field, but algo ofthe labor and civic environments. All these social areas together, should face educative resource inequalities still existing in this country, that lessens oppoflunities for the poorer sectors of the population.
 
Hoy estamos insertos en un mundo globalizado donde lo que vale es la capacidad de los sujetos de manejar información de manera eficiente y precisa. De este modo a diferencia de décadas anteriores, se hace patente la necesidad de las sociedades de asegurar y promover, no sólo el saber leer y escribir, sino ante todo la capacidad de manejar información escrita de manera funcional en la vida cotidiana (Literacy). Este intenta una explicación del término literacy, proponiendo una traducción, y analizando diferentes aspectos implicados en este concepto. Se discute el proceso a través del cual esta competencia se desarrolla, identificando sus nudos estratégicos: mediación intencionada, mediador, contexto alfabetizador. Se analiza el papel del ámbito educativo en este proceso de desarrollo en Chile, concluyendo que la promoción de la "literacidad" requiere adultos competentes lo que no sólo es una tarea de la educación, sino también del ámbito laboral y cívico. Estos ámbitos de la sociedad, en conjunto, deben hacer frente a la inequidad de recursos educativos que aún existe en este país, y que menoscaba las oportunidades de los sectores de menores recursos económicos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB