Show simple item record

Estudio de Validez del Test de Apropiación para la Creatividad (T.A.C.), Dentro del Contexto de una Enseñanza Orientada al Logro de un Aprendizaje en Profundidad para Crear

dc.creatorGarcía, María Cristina
dc.date2002-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19609
dc.descriptionThis article supplies empirical evidence for the validity process ofthe "Appropriation for Test" (TAC). Designed in a Fondecyt Project at the Catholic University of Chile to assess the potential of a deep leaming oliented teaching that allows creating, it is based on the four principals for knowledge handling described in the "Learning for Creating" model (Mena, 2000). Individual test analysis (internal consistency, discriminant capacity, factor analysis) and inter test analysis (response correlations and patterns) were developed after applying the TAC to 63 teachers, a Student Perception Scale —as an extemal reference criterion— to 1229 students, and the Torrance Creative Thinking Test to 17 teachers. The S. P. Scale appears to be a solid, reliable and adequately structured instrument, easily understood and welcomed by student. The TAC seems to be solid, multidimensional, with reasonable internal consistency and capability to discliminate amongst designs more or less oliented towards deep knowledge apropiation. It associates with the Scale and with the originality and abstraction items of the Torance test.en-US
dc.descriptionEste artículo refiere evidencias empíricas para el proceso de validación del Test de Apropiación para la Creatividad (TAC). Diseñado en un Proyecto Fondecyt (1980610), en la EPUC, para medir el potencial de una enseñanza encaminada hacia un aprendizaje profundo que permita crear, se basa en el modelo "Aprender para Crear" (Mena, 2000). Luego de una aplicación del TAC a 63 profesores, de una Escala de Percepción de Alumnos (E.P.A.) -citerio de referencia externo- a 1229 alumnos y del Test de Pensamiento Divergente de E.P. Torrance a 17 profesores, se realizaron análisis por instrumento (consistencia interna, capacidad discriminativa y análisis factorial), e inter instrumentos (correlaciones y patrones de respuesta). La E.P.A. evidencia ser estadísticamente sólida y confiable, co adecuada estructura y de fácil comprensión y acogida. El Test de Apropiación para la Creatividad evidencia ser multidimensional, sólido, con razonable consistencia interna y discriminativo entre diseños más o menos orientados a una apropiación profunda. Se asocia con la Escala, y, con ítems de originalidad y abstracción del Torrance.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19609/16181
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 11 Núm. 1 (2002)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectNo contiene palabras claveses-ES
dc.titleValidity Study of the Appropriation for Creativity Test (T.A.C), Within the Context of Teaching Processes Oriented to the Achievement of Deep Learning for Creatingen-US
dc.titleEstudio de Validez del Test de Apropiación para la Creatividad (T.A.C.), Dentro del Contexto de una Enseñanza Orientada al Logro de un Aprendizaje en Profundidad para Creares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record