Show simple item record

Elementos Constituyentes de una Representación Social de la Educación en Profesores de Enseñanza Básica

dc.creatorOssa, Carlos
dc.date2002-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19615
dc.descriptionA study was carried out in Santiago, Chile, with 16 elementary school teachers, in order to identify the elements involved in their social representation (SR) of education. A qualitative approach was used, based on individual and group interviews, using Glasser and Strauss's Grounded Theory (1987) for data analysis. The evidence shows that the construction of SR by these teachers involves personal and contextual factors; the most significant aspects were teacher's professional training and his/her personal view of education, on one hand, and parental unconcern regarding children's education, as perceived by the teachers, on the other. These factors are structured around a central axis, which refers to the idea of personal development, on which teacher's concept of education is based.en-US
dc.descriptionSe realizó una investigación con 16 profesores de Enseñanza Básica de colegios municipalizados de Santiago, para estudiar cómo conformaban su Representación Social de la Educación (RVS). Sc utilizó una metodología cualitativa, basada en entrevistas individuales y grupales, empleándose procedimientos fundamentados en la teoría metodológica de Glasser y Strauss ( 1987) para analizar la información. Se encontraron elementos personales y contextuales que estructuraban la RS de estos profesores, donde los aspectos más significativos fueron, por un lado, la formación profesional del docentc y su visión personal de la educación, y por otro, la despreocupación de los padres por la educación de sus hijos, percibida por los profesores. Estos elementos se estruclurarían en torno a un eje central que basaría la conccpción de educación, siendo este elemento central, la idea de formación personal.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19615/16185
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 11 Núm. 1 (2002)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectNo contiene palabras claveses-ES
dc.titleElements Comprising Elementary School Teachers' Social Representation of Educationen-US
dc.titleElementos Constituyentes de una Representación Social de la Educación en Profesores de Enseñanza Básicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record