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Developmental Dyslexia: Gen, Brain, and Cognition

La Dislexia del Desarrollo: Gen, Cerebro y Cognición

Author
Galaburda, Alberto M.

Lo Turco, Joseph

Ramus, Franck

Holly Fitch, R.

D. Rosen, Glenn

Fisher Landau, Emily

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19669
10.4067/S0718-22282006000200001
Abstract
Developmental dyslexia is a disorder characterized by difficulties in reading acquisition. Recently, dyslexia has been related to four different genes which are prone-risk candidates: DYX1C1, KIAA0319, DCDC2, and ROBO1. These four genes participate in brain development, and anomalies in that development comprise the known elements of the biological constellation underlying dyslexia. The induction of similar brain development anomalies in experimental animals produces problems in the processing of certain sounds. In humans, similar sound processing problems are related to areading acquisition disorder. Consequently, for the first time it is possible to delineate a tentative path between agenetic characteristic, brain development variations, and behavioral and cognitive disorders related to dyslexia
 
La dislexia del desarrollo es un trastorno que se caracteriza por dificultades enelaprendizaje de la lectura. Recientemente se ha podido vincular la dislexia a cuatro distintos genes candidatos de riesgo: DYX1C1, KIAA0319,  DCDC2 y ROBO1. Estos cuatro genes participan en e ldesarrollo cerebral, y anomalías de dicho desarrollo constituyenlos elementos conocidos del cuadro biológico que subyace a la dislexia. En animales experimentales, la inducción de anomalías del desarrollo cerebral similares produce problemas en el procesamiento de ciertos sonidos. En humanos, problemas de procesamiento de sonidos semejantes se asocian a un trastorno de aprendizaje de lalectura. Por consiguiente, es posible por primera vez, trazar una trayectoria tentativa entre una característica genética, variaciones del desarrollo del cerebro, y trastornos conductuales y cognitivos asociados a la dislexia.
 
Metadata
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Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
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