Show simple item record

Reading Comprehension in Children With Specific Language Impairment: An Exploratory Study of Linguistic and Decoding Skills

dc.creatorColoma, Carmen Julia
dc.creatorSilva, Macarena
dc.creatorPalma, Sandra
dc.creatorHoltheuer, Carolina
dc.date2015-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19685
dc.identifier10.7764/psykhe.24.2.763
dc.descriptionEl presente trabajo exploró la relación entre habilidades lingüísticas y decodificación en niños con trastorno específico de lenguaje (TEL), preguntándose si la comprensión lectora se asocia a las habilidades lingüísticas o a la decodificación en estos niños. La muestra fue no probabilística por conveniencia y estuvo compuesta por 19 estudiantes de 1º básico de 6 colegios de nivel socioeconómico medio-bajo de Santiago, Chile. Su promedio de edad fue 6 años: 10 niños con TEL (7 hombres) y 9 con desarrollo típico (6 hombres). Se evaluaron habilidades lingüísticas (promedio de longitud del enunciado y narración), decodificación y comprensión lectora. Los análisis descriptivos mostraron que los niños con TEL exhibían problemas en decodificación y en comprensión lectora. Utilizando la prueba exacta de Fisher, se encontró que los escolares con TEL y disminuida comprensión lectora mostraron desempeños menores que el grupo control en comprensión narrativa, producción narrativa y promedio de longitud del enunciado. Esta relación no se observó entre comprensión lectora y decodificación. Los resultados sugieren que las habilidades lingüísticas juegan un rol central en la comprensión lectora de los niños con TEL.en-US
dc.descriptionThe present study explored the relationship between linguistic and decoding skills in children with specific language impairment (SLI), inquiring whether reading comprehension is associated with linguistic or decoding skills in these children. Non-probability sampling was used. The sample consisted of 19 first grade Chilean students from 6 middlelow socioeconomic status schools in Santiago, Chile. They were 6 years old on average: 10 children with SLI (7 male) and 9 who displayed typical development (6 male). Participants were assessed on linguistic measures (mean length of utterance [MLU] and narrative), decoding, and reading comprehension. Descriptive analyses showed that the children with SLI exhibited difficulties in reading comprehension and decoding. Using Fisher’s exact test, it was found that the children with SLI and low reading comprehension performed more poorly than the control group in narrative comprehension, narrative production, and MLU. This association was not observed between reading comprehension and decoding skills. The results suggest that linguistic abilities play a major role in the reading comprehension of children with SLI.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19685/16223
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 24 Núm. 2 (2015): Sección Especial: Cultura y Psicología. Editor Invitado: José L. Saiz; 1-8es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectTELen-US
dc.subjectlecturaen-US
dc.subjectcomprensiónen-US
dc.subjectlenguajeen-US
dc.subjectdecodificaciónen-US
dc.subjectSLIes-ES
dc.subjectreadinges-ES
dc.subjectcomprehensiones-ES
dc.subjectlanguagees-ES
dc.subjectdecodinges-ES
dc.titleComprensión Lectora en Niños con Trastorno Específico del Lenguaje: Un Estudio Exploratorio de Habilidades Lingüísticas y de Decodificaciónen-US
dc.titleReading Comprehension in Children With Specific Language Impairment: An Exploratory Study of Linguistic and Decoding Skillses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record