Show simple item record

Estilos de Apego y Dificultades de Regulación Emocional en Estudiantes Universitarios

dc.creatorGuzmán-González, Mónica
dc.creatorCarrasco, Natalia
dc.creatorFigueroa, Paulina
dc.creatorTrabucco, Caterina
dc.creatorVilca, Daniela
dc.date2016-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19699
dc.identifier10.7764/psykhe.25.1.706
dc.descriptionThe aim of this study was to evaluate the association between attachment styles and emotion regulation difficulties in a purposive sample of 548 undergraduate students attending 4 universities in Antofagasta, Chile. The instruments used were the Experiences in Close Relationships Scale (ECR-E) and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS-E). The results of multivariate analysis of variance and post hoc contrasts reveal statistically significant differences in emotion regulation difficulties according to attachment styles. Specifically, subjects with secure attachment styles had lower levels of confusion than those with insecure styles; moreover, they manifested lower levels of lack of control, emotional rejection, and daily interference than individuals with preoccupied and fearful styles; however, they did not differ from those with dismissive styles. In addition, the highest levels of lack of emotional awareness and emotional confusion were detected among individuals with dismissive and fearful attachment styles. Finally, individuals with preoccupied and fearful attachment styles showed more emotional rejection and daily interference. The implications of explaining difficulties in emotion regulation within the framework of attachment theory are discussed.en-US
dc.descriptionEl objetivo del estudio fue evaluar la relación entre los estilos de apego y las dificultades en la regulación emocional (DRE) en una muestra intencionada de 548 estudiantes universitarios de 4 universidades de Antofagasta, Chile. Los instrumentos utilizados fueron el cuestionario de Experiencias en Relaciones Cercanas (ECR-E) y la Escala de Dificultades en la Regulación Emocional (DERS-E). Mediante un análisis multivariado de la varianza y contrastes post hoc se desprende que existen diferencias en las DRE en función de los estilos de apego. Específicamente, quienes poseen estilos de apego seguro presentaron niveles más bajos de confusión emocional que quienes poseen estilos inseguros; asimismo, evidenciaron menores niveles de descontrol, rechazo emocional e interferencia cotidiana que quienes poseen patrones preocupados y temerosos; sin embargo, no difirieron en estas dificultades de quienes poseen apego desentendido. Además, los mayores niveles de desatención y confusión emocional se detectaron en los individuos con apego desentendido y temeroso. Finalmente, quienes poseen estilos de apego preocupado y temeroso evidenciaron mayor rechazo emocional e interferencia cotidiana. Se discuten las implicancias de explicar las DRE desde el marco de la teoría del apego.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19699/16239
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 25 Núm. 1 (2016)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectattachment stylesen-US
dc.subjectemotion regulationen-US
dc.subjectuniversity studentsen-US
dc.subjectChileen-US
dc.subjectestilos de apegoes-ES
dc.subjectregulación emocionales-ES
dc.subjectestudiantes universitarioses-ES
dc.subjectChilees-ES
dc.titleAttachment Styles and Emotional Regulation Difficulties Among University Studentsen-US
dc.titleEstilos de Apego y Dificultades de Regulación Emocional en Estudiantes Universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record