The Role of Attention and Visual-Spatial Perception in Reading Performance During Middle Childhood
El Rol de la Atención y Percepción Viso-Espacial en el Desempeño Lector en la Mediana Infancia
dc.creator | Ison, Mirta Susana | |
dc.creator | Korzeniowski, Celina | |
dc.date | 2016-12-31 | |
dc.identifier | http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19721 | |
dc.identifier | 10.7764/psykhe.25.1.761 | |
dc.description | This study aimed to explore the role of focal visual attention and visual-spatial perception as modulators of reading performance. A correlational-causal cross-sectional design was employed. A sample of 118 schoolchildren from Mendoza, Argentina, of both sexes, between 8-11 years of age, was selected through purposive, non-probabilistic sampling. The schoolchildren took the CARAS Test, the REY Test, and the Letter-Word Identification and Passage Comprehension subtests of the Woodcock-Muñoz Test Battery. Student t-test showed that the ability to identify words and understand a text varied significantly in relation to the students’ attentional capacity. A regression analysis revealed that attention and perception jointly accounted for the ability of 8-9 year-old children to identify words. On the other hand, for the 10-11 year-old group, attention modulated reading ability and text comprehension. Promoting the development of attentional focalization may have an impact on discrimination capacity and, as a result, decrease reading errors and enhance text comprehension. | en-US |
dc.description | El estudio tuvo como objetivo explorar el rol de la atención visual focalizada y la percepción viso-espacial como variables moduladoras del desempeño lector. Se utilizó un diseño transversal correlacional-causal. La muestra fue no probabilística intencionada y estuvo compuesta por 118 escolares de Mendoza, Argentina, de ambos sexos, de 8 a 11 años de edad. Se administró a los escolares el test CARAS, el test REY y los subtest Identificación LetrasPalabras y Comprensión de Textos de la Batería Woodcock-Muñoz. A través de t de Student, los resultados mostraron que la habilidad para identificar palabras y comprender textos varió en función de la capacidad atencional de los escolares. Un análisis de regresión reveló que la atención y la percepción, en forma conjunta, explicaron la habilidad para identificar palabras en los niños de 8-9 años. En cambio, en el grupo de 10-11 años la atención visual moduló el rendimiento en lectura de palabras y comprensión de textos. Promover el desarrollo de la focalización atencional debería incidir en la capacidad de discriminación, disminuyendo los errores en la lectura e incrementando la comprensión del texto. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Escuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19721/16259 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | es-ES |
dc.source | Psykhe; Vol. 25 Núm. 1 (2016) | es-ES |
dc.source | 0718-2228 | |
dc.subject | attention | en-US |
dc.subject | perception | en-US |
dc.subject | reading | en-US |
dc.subject | schoolchildren | en-US |
dc.subject | Mendoza | en-US |
dc.subject | atención | es-ES |
dc.subject | percepción | es-ES |
dc.subject | lectura | es-ES |
dc.subject | escolares | es-ES |
dc.subject | Mendoza | es-ES |
dc.title | The Role of Attention and Visual-Spatial Perception in Reading Performance During Middle Childhood | en-US |
dc.title | El Rol de la Atención y Percepción Viso-Espacial en el Desempeño Lector en la Mediana Infancia | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Psykhe
[0-9]{4}