Show simple item record

El Rol del Género en las Interacciones Pedagógicas de Aulas de Matemática Chilenas

dc.creatorEspinoza, Ana María
dc.creatorTaut, Sandy
dc.date2016-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19751
dc.identifier10.7764/psykhe.25.2.858
dc.descriptionIn Chile, national and international standardized tests have revealed major differences in mathematics achievement in favor of boys. This study sought to determine whether gender differences exist in classroom interactions and examined the relationship between teachers' beliefs and their pedagogical practices. Forty 7th grade mathematics lessons taught in Chilean public schools by 20 educators selected via convenience sampling were video-taped. Pedagogical interactions were coded by gender and a self-report questionnaire on beliefs was administered to the teachers. Descriptive analyses were conducted. The Wilcoxon test and the Mann-Whitney U test were used for group comparisons. It was observed that teachers ask boys significantly more questions requiring complex cognitive processes and provide more feedback to boys, and also that boys participate significantly more in class than girls. There are no differences between male and female teachers regarding these practices. In addition, preliminary evidence was found of a concordance between beliefs and practices in teachers who reported explicit gender stereotypes associated with mathematics learning.en-US
dc.descriptionEn Chile existen importantes diferencias de género, a favor de los hombres, en los resultados de pruebas nacionales e internacionales en matemática. Este estudio buscó determinar si existen diferencias de género en las interacciones en el aula y se indagó en la relación entre creencias docentes y prácticas pedagógicas. Se filmaron 40 clases de matemática de 7° básico de escuelas municipales chilenas, correspondientes a 20 profesores/as seleccionados/as en un muestreo por conveniencia. Se codificaron las interacciones pedagógicas según género y se aplicó a los docentes un cuestionario de creencias auto-reportadas. Se realizaron análisis descriptivos y se utilizaron las pruebas de Wilcoxon y U de Mann-Whitney para comparar grupos. Se encontró que los/as docentes formulan más preguntas que requieren procesos cognitivos complejos para ser respondidas y dan más retroalimentación a hombres que a mujeres, y que los alumnos participan más que las alumnas. No existen diferencias en estas prácticas entre docentes hombres y mujeres. Además, se encontró evidencia inicial de una concordancia entre creencias y prácticas en los/as docentes que reportaron estereotipos explícitos de género respecto del aprendizaje en matemática.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19751/16283
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 25 Núm. 2 (2016)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectgenderen-US
dc.subjectmathematicsen-US
dc.subjectinteractionsen-US
dc.subjectclassroomen-US
dc.subjectbeliefsen-US
dc.subjectgéneroes-ES
dc.subjectmatemáticaes-ES
dc.subjectinteraccioneses-ES
dc.subjectaulaes-ES
dc.subjectcreenciases-ES
dc.titleThe Role of Gender in Pedagogical Interactions in the Chilean Mathematics Classroomen-US
dc.titleEl Rol del Género en las Interacciones Pedagógicas de Aulas de Matemática Chilenases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record