Show simple item record

Comprensión Lectora y Cálculo Matemático: El Rol de la Memoria de Trabajo en Niños de Edad Escolar

dc.creatorVernucci, Santiago
dc.creatorCanet-Juric, Lorena
dc.creatorAndrés, María Laura
dc.creatorBurin, Débora Inés
dc.date2017-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19809
dc.identifier10.7764/psykhe.26.2.1047
dc.descriptionThe aim of the study was to analyze the explanatory power of the components of working memory (WM) with respect to reading comprehension (RC) and mathematical computation (MC) skills in school-age children. The sample was obtained through a purposive non probability procedure and consisted of 84 Argentinean children of both sexes, aged 9-11 years. WM was assessed with the computer-based Tareas de Autorregulación Cognitiva [Cognitive Self-Regulation Tasks] (TAC) battery, RC with the screening task from the Leer para Comprender [Reading to Understand] Test, and MC with the Mathematical Computation sub-test from the WRAT-3. Multiple linear regression analyses were performed and the unique percentage of variance explained by each component was calculated. Results showed that verbal storage and the executive component explained RC, while both verbal and visuo-spatial storage and the executive component explained MC. These results are important for gaining in-depth knowledge about the role of WM in RC and MC in local children.en-US
dc.descriptionEl objetivo del estudio fue analizar la capacidad explicativa de los componentes de la memoria de trabajo (MT) en las habilidades académicas de comprensión lectora (CL) y cálculo matemático (CM) en niños de edad escolar. La muestra estuvo compuesta por 84 niños argentinos de ambos sexos, de 9 a 11 años de edad, seleccionados mediante un muestreo no probabilístico intencional. La MT se evaluó mediante la batería informatizada de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC), la CL, con la prueba de screening del Test Leer para Comprender y el CM, con el sub-test Cálculo Matemático del WRAT-3. Se realizaron análisis de regresión lineal múltiple y se calculó el porcentaje único de varianza explicada por cada componente. Los resultados mostraron que los componentes de almacenamiento verbal y ejecutivo explicaron la CL, mientras que el almacenamiento verbal, visoespacial y el componente ejecutivo explicaron el CM. Estos resultados son de interés para profundizar en el conocimiento del rol de la MT en la CL y el CM en niños del medio local.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19809/16333
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 26 Núm. 2 (2017)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectworking memoryen-US
dc.subjectreading comprehensionen-US
dc.subjectmathematical computationen-US
dc.subjectchildrenen-US
dc.subjectmemoria de trabajoes-ES
dc.subjectcomprensión lectoraes-ES
dc.subjectcálculo matemáticoes-ES
dc.subjectniñoses-ES
dc.titleReading Comprehension and Mathematical Computation: The Role of Working Memory in School-Age Childrenen-US
dc.titleComprensión Lectora y Cálculo Matemático: El Rol de la Memoria de Trabajo en Niños de Edad Escolares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record