• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Contribution of Working Memory Components to Efficiency in Simple Arithmetic During School Age

Contribución de los Componentes de la Memoria de Trabajo a la Eficiencia en Aritmética Básica Durante la Edad Escola

Author
Castro, Danilka

Amor, Valeska

Gómez, David Maximiliano

Dartnell, Pablo

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19811
10.7764/psykhe.26.2.1141
Abstract
Although several studies have provided evidence for the relation between working memory (WM) and arithmetic performance, results are still inconsistent. The aim of this study was to evaluate the unique contribution of each component of WM (phonological loop, visuo-spatial sketchpad and central executive) to the explained variance of efficiency in simple arithmetic during different moments of school-age development. WM tasks were used to evaluate 285 students (M age = 9.58 years, SD = 1.79), with and without difficulties in simple arithmetic, from 5 schools in Santiago and Chillán, Chile. Hierarchical regression analyses showed that each WM component contributes differently to the variance of efficiency in simple arithmetic; however, this contribution varies throughout students' school-age development. Variance analysis showed differences in WM functioning between students with and without difficulties in arithmetic, which suggests that the origin of such difficulties may be strongly linked to WM. These results are especially relevant for explaining the development of numerical cognition during school age years.
 
Aunque existen múltiples evidencias respecto de la relación entre la memoria de trabajo (MT) y el rendimiento aritmético, los resultados aún son inconsistentes. El objetivo del presente estudio fue evaluar la contribución única de cada componente de la MT (bucle fonológico, agenda visuo-espacial y ejecutivo central) a la explicación de la varianza de la eficiencia en aritmética básica, durante diferentes momentos del desarrollo escolar. Se evaluaron 285 estudiantes (M edad: 9,58 años, DE = 1,79) de 5 establecimientos educacionales de Santiago y Chillán, Chile, con y sin dificultades en aritmética básica, a través de tareas de MT. Análisis de regresiones jerárquicas mostraron que los componentes de la MT tienen una contribución única a la varianza de la eficiencia en aritmética básica, pero esta varía durante el desarrollo escolar. Análisis de varianza mostraron diferencias en el funcionamiento de la MT entre estudiantes con y sin dificultades en aritmética, lo cual sugiere que el origen de estas dificultades podría estar muy asociado a la MT. Estos resultados tienen especial relevancia para explicar el desarrollo de la cognición numérica durante la edad escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB