Show simple item record

Aportes y Desafíos de Estudiar el Voluntariado Desde la Mirada del Sujeto: Análisis de los Hallazgos de Marta, Pozzi y Marzana (2010)

dc.creatorCadena, María Paz
dc.date2010-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19817
dc.identifier10.4067/S0718-22282010000200003
dc.descriptionThis article analyzes the results of the study Volunteers and Ex-Volunteers: Paths to Civic Engagement Through Volunteerism, by Marta, Pozzi, and Marzana (in this issue), who propose 4 types of volunteers: volunteers in action, volunteers for personal need, active citizens ex-volunteers and ex-volunteers by chance. The discussion builds upon the benefits of a multidimensional approach from the subject’s perspective. To accomplish this, its contributions to the understanding of topics, such as the role of motivation in prosocial involvement, the mechanisms that promote this type of behavior, and the differentiation between causes and consequences of it, are analyzed. Some ideas are discussed, like the importance of the re-elaboration of motivations, their potential mediating role in the relationship between family and voluntary participation, and the importance of considering in future designs temporal organization that young people themselves give to their experiences. Also, some limitations of the study are identified. These are related to religious variables that could explain the results and to the difficulty of establishing whether these results are specific to this form of participation.en-US
dc.descriptionEl presente artículo analiza los resultados del estudio Voluntarios y Ex Voluntarios: Perfiles de Participación Ciudadana a Través del Voluntariado, realizado por Marta, Pozzi y Marzana (en este número), quienes proponen 4 perfiles de voluntarios: voluntarios en ejercicio, voluntarios por necesidades personales, ex voluntarios ciudadanos activos y ex voluntarios por oportunidad. La discusión se articula en base a los beneficios que tiene una aproximación multidimensional desde la perspectiva del sujeto. Para ello se analizan sus aportes a la comprensión de temáticas como el rol de las motivaciones en la participación prosocial, los mecanismos que promueven este tipo de conductas y la diferenciación entre causas y consecuencias de ella. Se discuten algunas ideas, como la importancia de la reelaboración de las motivaciones, el posible rol mediador de estas en la relación entre familia y participación voluntaria y la importancia de considerar en futuros diseños la organización temporal que los propios jóvenes dan a sus experiencias. Se mencionan, además, algunas limitaciones del estudio relacionadas con variables religiosas que pudieran explicar los resultados y con la dificultad de establecer si estos son específicos a esta forma de participación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19817/16345
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 19 Núm. 2 (2010): Sección Especial: Desarrollo Cívico; 19-23es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectyouthen-US
dc.subjectvolunteer profilesen-US
dc.subjectmotivationsen-US
dc.subjectcivic engagementen-US
dc.subjectcivic identityen-US
dc.subjectjóveneses-ES
dc.subjectperfiles de voluntarioses-ES
dc.subjectmotivacioneses-ES
dc.subjectparticipación ciudadanaes-ES
dc.subjectidentidad cívicaes-ES
dc.titleContributions and Challenges of Studying Volunteering From a Subject’s Perspective: Analysis of Marta, Pozzi and Marzana’s Findings (2010)en-US
dc.titleAportes y Desafíos de Estudiar el Voluntariado Desde la Mirada del Sujeto: Análisis de los Hallazgos de Marta, Pozzi y Marzana (2010)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record