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Patrones de Discurso Observados en el Aula de Matemática de Segundo Ciclo Básico en Chile

dc.creatorRadovic Sendra, Darinka
dc.creatorPreiss Contreras, David
dc.date2010-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19847
dc.identifier10.4067/S0718-22282010000200007
dc.descriptionTriadic sequences (initiation-response-follow up) are a frequent type of interaction in classrooms in many different countries. This study describes, using a spoken discourse codification system, these sequences in 89 Chilean public middle-school level mathematics lessons, chosen at random from 684 classes that were filmed for a national evaluation. Triadic sequences were related to teachers’ performance scores and lesson activities. The study identified a relatively shared interactional pattern, whose main features were: closed ended questions, low frequency of student participation and low use of metacognitive teacher follow-ups. In addition, when teaching mathematic skills, teachers generated more questions involving application of content, in comparison to other type of questions. Teachers that received a higher performance assessment produced a higher number of open-ended questions as well as a higher number of questions about students’ personal experiences. The results of this study suggest that increasing the repertoire of teacher discourse is a potential area for teachers’ training.en-US
dc.descriptionLas secuencias triádicas (pregunta-respuesta-seguimiento) son una forma frecuente de interacción en las salas de clases de diversas partes del mundo. A partir de la codificación del discurso hablado, el presente estudio describe estas secuencias en 89 clases de matemáticas de segundo ciclo básico de escuelas públicas filmadas en Chile, elegidas al azar de 684 clases filmadas para una evaluación nacional. En base al análisis descriptivo de las frecuencias con la que los profesores utilizan distintos tipos de preguntas y seguimientos y a la asociación de estas con actividades de la clase y desempeño del profesor, se identificó un patrón de interacción relativamente compartido, caracterizado por preguntas cerradas, escasa participación de los estudiantes y seguimientos de bajo potencial metacognitivo. Se evidenció que, al ejecutar actividades de práctica de contenidos matemáticos, los profesores produjeron más preguntas de aplicación y que los profesores mejor evaluados produjeron mayor cantidad de preguntas abiertas y sobre experiencias personales. Los resultados sugieren que una potencial área de capacitación de profesores es el aumento del repertorio del discurso pedagógicoes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19847/16369
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 19 Núm. 2 (2010): Sección Especial: Desarrollo Cívico; 65-79es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectdiscourseen-US
dc.subjectteaching of mathematicsen-US
dc.subjectvideo-surveyen-US
dc.subjectteacher performanceen-US
dc.subjectteacher assessmenten-US
dc.subjectdiscursoes-ES
dc.subjectenseñanza de matemáticases-ES
dc.subjectvideo-encuestaes-ES
dc.subjectdesempeño docentees-ES
dc.subjectevaluación docentees-ES
dc.titleDiscourse Patterns Observed in Middle-School Level Mathematics Classes in Chileen-US
dc.titlePatrones de Discurso Observados en el Aula de Matemática de Segundo Ciclo Básico en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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