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Generality of the Flexibility of Processing Hypothesis in Human Learning: From Conditioning to Predictive Learning

Generalidad de la Hipótesis de la Flexibilidad de Procesamiento en el Aprendizaje Humano: Del Condicionamiento al Aprendizaje Predictivo

Author
Vogel, Edgar H.

Quintana, Gonzalo R.

Ponce, Fernando P.

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19859
10.4067/S0718-22282010000200010
Abstract
An experiment on human predictive learning investigated whether a visual stimulus composed of 2 elements is processed as a whole (configural processing) or as the aggregation of its elements (elemental processing). The experiment was conducted by means of a computer game in which the participants have to learn that certain microorganisms (cues) composed of 2 visual features (elements) produced an allergic reaction in fictitious animals. A total of 38 college students learned that 2 microorganisms cause allergy (positive cues) and 2 microorganisms do not (negative cues). Subsequently, the predictive value that participants assigned to a new microorganism composed of one element of each positive cue and to a new microorganism composed of one element of each negative cue was examined. The results indicated that the predictive ratings of the new cues were similar to those of their respective learned cues when the dimensions were perceptually separable (size and angle), indicating elemental processing, but not when they were integral (brightness and saturation), indicating configural processing. These results support the hypothesis that stimulus characteristics determine the type of processing in learning.
 
En un experimento de aprendizaje predictivo humano se investigó si un estímulo visual compuesto por 2 elementos es procesado como un todo (configuracionismo) o como la suma de sus elementos (elementalismo). El experimento se realizó a través de un juego computacional en el que los participantes debían aprender que ciertos microorganismos (claves) compuestos por 2 rasgos visuales (elementos) producían alergia en animales ficticios. Un total de 38 estudiantes universitarios aprendieron que 2 microorganismos causaban alergia (claves positivas) y otros 2 no (claves negativas). Posteriormente, se examinó el valor predictivo que los participantes asignaban a un nuevo microorganismo compuesto por un elemento de cada clave positiva y a otro compuesto por un elemento de cada clave negativa. El valor predictivo asignado a las nuevas claves fue similar al asignado a sus respectivas claves aprendidas cuando los elementos eran perceptivamente separables (tamaño y ángulo de la figura), indicando elementalismo, pero no cuando eran integrales (brillo y saturación), indicando configuracionismo. Esto apoya la hipótesis de que las características de los estímulos determinan el tipo de procesamiento en el aprendizaje.
 
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