Show simple item record

¿Tienen los Niños una Teoría Esencialista Acerca de la Pobreza?

dc.creatordel Río, M. Francisca
dc.creatorStrasser, Katherine
dc.date2007-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19919
dc.identifier10.4067/S0718-22282007000200012
dc.descriptionThirty two preschool children of middle-low SES were administered a set of instruments designed to measure children’s causal theories of poverty. Results from this pilot study show that the tasks are adequate and easy to understand and complete for five year old children, and they also provide evidence in support of the existence of an essentialist bias in the process of categorization of the social class of poverty. Children in the sample attributed poverty to internal properties, used the social class to make inferences about other properties of individuals, and believed that poverty is inherited and that it is maintained in spite of growth and development.en-US
dc.descriptionTreinta y dos niños preescolares de clase social media-baja participaron en la etapa de pilotaje de un set de instrumentos especialmente diseñados para poner a prueba el supuesto de que los niños sostienen una teoría causal acerca de la pobreza. Los resultados de esta primera etapa, además de confirmar el correcto diseño de las pruebas aplicadas, mostraron una tendencia esencialista de los niños al abordar la categoría social de pobreza. Los resultados sugieren que los niños atribuyen la pobreza a rasgos internos, utilizan esta categoría para realizar inferencias respecto a las personas, sostienen la creencia de que ciertas propiedades de esta categoría se heredan y que el crecimiento no es un factor que permita la modifi cación de la membresía.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/19919/16439
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 16 Núm. 2 (2007)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectessentialismen-US
dc.subjectpovertyen-US
dc.subjectfolk theoriesen-US
dc.subjectsocial categoriesen-US
dc.subjectesencialismoes-ES
dc.subjectpobrezaes-ES
dc.subjectteorías ingenuases-ES
dc.subjectcategorías socialeses-ES
dc.titleDo Children Have an Essentialist Theory About Poverty?en-US
dc.title¿Tienen los Niños una Teoría Esencialista Acerca de la Pobreza?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record