Life Stories as a Tool for Research and Clinical Training
Los Relatos de Vida como Herramienta para la Investigación y Formación Clínica
Author
Sharim, Dariela
Abstract
Life stories have evolved from being a technique to becoming a clinical approach, which makes its use as a tool for research and clinical training possible. This article discusses criteria for a definition of clinical practice that goes beyond a medical approach. The potential of life stories for educational purposes is discussed, with regard to the training of psychology students. Life stories allow the identification, in the students' own life path, of the articulation of psychological and social domains. This experience also reinforces students’ subjective identity through appropriation of their own history. A partir de la evolución que han conocido los relatos de vida desde el conocimiento y manejo de una técnica hacia la discusión de aspectos éticos, teóricos y metodológicos de un enfoque clínico, se propone su utilización como herramienta de investigación y formación clínica. Se discuten los criterios que definen lo clínico, desplazando su identidad con la situación médica. Se recoge el potencial del uso de relatos en la formación de alumnos de Psicología, tanto por su capa cidad de identificar la articulación de lo psicológico y lo social en sus propias trayectorias, como por el refuerzo de la identidad subjetiva que significa la reapropiación de la historia de su vida.