Género y autoestima: un análisis de las diferencias por sexo en una muestra de estudiantes de educación general básica
Author
Milicic, Neva
Gorostegui, María Elena
Abstract
In this study the relationships between the leve/ of self-esteem of the child (measured by the "Piers Harris Children' s Selfconcept Sea/e",adapted and normalizedfor Chile), and their sex was analyzed. The sample is constituted by 935 children divided by sex, social economic position and grade.The results indicated that boys show, in average, levels ofself-esteem significantly higher than girls. Girls obtained higher seores than boys only in the behavior subscale. They a/so obtained lower seores in "anxiety" subscale. This means that girls are more anxious, worried and missatisfied. In the rest of the Subfactors evaluated, boys got constantly higher points. If we consider that self-esteem is involved with school efficiency, laboral output, social adaptation, etc., thesefindings can explain, in part the discrimination that exists with respect to gender in our society. En este estudio se analizan las relaciones entre el nivel de autoestima del niño (evaluado mediante una adaptación de la Escala de Autoconcepto para Niños de Piers-Harris) y el sexo. Se utiliza una muestra constituida por 935 niños, estratificada de acuerdo a las variables sexo, nivel socioeconómico y curso.Los resultados indican que los varones muestran, en promedio, niveles de autoestima significativamente más altos que las niñas. Las niñas superan a los varones sólo en el subfactor conducta, independientemente del nivel socioeconómico al que pertenecen, paralelamente tienen los más bajos puntajes en el subfactor ansiedad, es decir, ellas son más temerosas, preocupadas y se sienten menos satisfechas. En el resto de los subfactores evaluados, los varones obtienen consistentemente puntajes más altos