• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Meanings Attributed to School Coexistence by Management Teams, Teachers, and Other Professionals of Chilean Schools

Significados Atribuidos a la Convivencia Escolar por Equipos Directivos, Docentes y Otros Profesionales de Escuelas Chilenas

Author
Ascorra, Paula

López, Verónica

Carrasco-Aguilar, Claudia

Pizarro, Ignacio

Cuadros, Olga

Gloria Núñez, Carmen

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20139
10.7764/psykhe.27.1.1214
Abstract
School coexistence (SC) has been part of recent international educational policies. However, the construct of SC is polysemic and the policies have been designed upon the basis of different logical perspectives. The aim of this study was to understand the meanings that schools ascribe to the construct of SC, based on the assumption that their views will guide their actions and make intelligible their SC interventions. A qualitative methodology was employed. Active group and individual interviews were conducted with management teams, teachers, and other school professionals from 6 purposively selected municipal schools with high SC scores and good academic achievement as assessed by the national SIMCE test. Results reveal that 4 meanings are ascribed to SC: medical, accountability, socio-affective, and disciplinary, which are grouped into 2 approaches. One is standardizing, individualizing, and results-oriented, while the other is focused on differences, community-driven, and process-oriented. The discussion section refers to the need to advance towards understandings that integrate the meanings identified, in order to increase consistency and propose meanings associated with participation, democratization, and curricular integration.
 
La convivencia escolar (CE) ha formado parte de recientes políticas educativas a nivel internacional. Sin embargo, el constructo de CE es polisémico y las políticas son diseñadas desde lógicas distintas. El objetivo de este estudio fue comprender cómo las escuelas significan el constructo de CE, en el entendido que las comprensiones guiarán las acciones y harán inteligibles las intervenciones en CE. Se utilizó una metodología cualitativa. Se realizaron entrevistas grupales e individuales activas a equipos directivos, docentes y otros profesionales de 6 escuelas municipales seleccionadas intencionalmente con buenos resultados en CE y rendimiento académico, medidos según la prueba nacional SIMCE. Los resultados indican 4 significados de CE: médico, de rendición de cuentas, socio-afectivo y disciplinario, que se organizan en 2 lógicas comprensivas. La primera, estandarizadora, individualizadora y orientada a resultados y, la segunda, centrada en la diferencia, comunitaria y orientada al proceso. Se discute la necesidad de avanzar hacia comprensiones que integren los significados encontrados, con el fin de ganar mayor congruencia y de proponer significados asociados a participación, democratización e integración curricular.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB