Moments of Rupture and Resolution of the Therapeutic Alliance in the Case of an Adolescent Diagnosed with Identity Diffusion: Their Impact on Psychotherapeutic Outcomes
Momentos de Ruptura y Resolución de la Alianza Terapéutica en el Caso de una Adolescente Diagnosticada con Difusión de Identidad: Su Impacto en el Resultado Terapéutico
Author
Valdés, Nelson
Gómez, Diana
Reinel, Mahaira
Abstract
The therapeutic alliance is an important component of the therapeutic process; however, very few studies have explored how the therapeutic alliance is constructed with adolescent patients. A single case study with a mixed methodology was conducted to identify moments of rupture and attempts to resolve the therapeutic alliance, based on the microanalysis of the successful treatment of an adolescent with identity diffusion indicators and depressive symptomatology. The Youth Outcome Questionnaire-Self Report, the Assessment of Identity Development in Adolescence, the Beck Depression Inventory (BDI-I), and the Social Problem Solving Inventory-Revised were administered. Thirty-two sessions were analyzed using the Ruptures and Resolutions Coding System developed by Eubanks, Muran, and Safran (2015), in which 29 rupture moments were found (11 withdrawals and 18 confrontations). The frequency and characteristics of these relevant moments, as well as their relationship with therapeutic success at the end of the process, were analyzed through pre-post differences, using Z-ratio. The clinical implications of immediately resolving moments of rupture during the session are discussed. La alianza terapéutica es un componente importante del proceso terapéutico; sin embargo, pocos estudios han explorado cómo se construye la alianza terapéutica con pacientes adolescentes. Se utilizó un diseño de caso único con una metodología mixta para identificar momentos de ruptura e intentos de resolución de la alianza terapéutica a partir del microanálisis de un caso exitoso de una adolescente con indicadores de una difusión de identidad y sintomatología depresiva. Se le aplicaron el Youth Outcome Questionnaire-Self Report, el Cuestionario de Desarrollo de la Identidad en Adolescentes, el Inventario de Depresión de Beck-I y el Inventario de Resolución de Problemas Revisado. Se analizaron 32 sesiones, utilizando el Sistema de Identificación de Rupturas y Resoluciones de Eubanks, Muran y Safran (2015), identificándose un total de 29 momentos de ruptura (11 de distanciamiento y 18 de confrontación). Se analizó la frecuencia y las características de dichos momentos relevantes, así como su relación con el éxito terapéutico al final del proceso, mediante diferencias pre-post, utilizando Z-ratio. Se discuten las implicancias clínicas de resolver inmediatamente los momentos de ruptura durante la sesión.