Education for Non-Violence: Exploratory Study in a School District
Educación para la NO Violencia: Estudio Exploratorio en una Comunidad Escolar
Author
Araya, Carolina
Abstract
The article presents the result of an exploratory study carried out in a school district in the metropolitan north area. The evaluation's aim consisted in identifying violence related beliefs and needs, besides finding out resources and intervention possibilities. Different actors of public elementary schools and preschool centers participated in the study, including students and parents. Data collection and analysis was done with qualitative procedures. The results are assembled into categories: beliefs justifying violence, knowledge level, diagnosis of reality, coping needs, and emergent evidence. Finally, implications for intervention design are discussed and ethics and professional considerations for teams that work in violence topics are shared. Este artículo consigna el resultado de un estudio exploratorio realizado en una comunidad escolar del área metropolitana norte. El propósito del estudio consistió en identificar creencias y necesidades relativas a la violencia, junto con identifi car recursos para la prevención y enfrentamiento. El diseño de la investigación se inscribe dentro del paradigma cualitativo. Participaron en este estudio adultos y niños, en tanto actores del sistema de enseñanza básica municipal y centros de atención preescolar. Los resultados se describen agrupados en: creencias legitimadoras de violencia, dominio de contenidos, diagnóstico de la realidad, necesidades percibidas y hallazgos emergentes. Finalmente, se discuten las implicancias de los resultados para la intervención y se comparten consideraciones éticas y profesionales para los equipos que trabajan en violencia