Show simple item record

Adaptación y Validación de un Cuestionario Sobre Estrategias de Autorregulación de la Motivación en Estudiantes Universitarios

dc.creatorRojas-Ospina, Tatiana
dc.creatorValencia-Serrano, Marcela
dc.date2019-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20331
dc.identifier10.7764/psykhe.28.1.1128
dc.descriptionThe purpose of this study was to assess the psychometric properties of a questionnaire on motivation self-regulation strategies in university students. The purposive sample used comprised 315 college students from 2 private universities located in Cali, Colombia. The participants' average age was 19; 51% were women and 49% were men. The original instrument in English (Wolters & Benzon, 2013) was translated into Spanish and underwent exploratory and confirmatory factor analyses to evaluate its construct validity. Results indicate that the adapted instrument also displays adequate indices of convergent and discriminant validity, assessed through correlations with the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich, Smith, Garcia & McKeachie, 1993), and internal consistency, to assess 5 of the 6 motivation self-regulation strategies considered in the original instrument. The final Spanish version of the instrument is a useful tool for conducting further research on this topic. Further studies should select larger samples of college university students attending both public and private universities while also conducting analyses of the instrument's predictive validity.en-US
dc.descriptionEste estudio tuvo como objetivo evaluar las propiedades psicométricas de un cuestionario sobre estrategias de autorregulación de la motivación en jóvenes universitarios. La muestra, seleccionada intencionalmente, fue de 315 estudiantes universitarios pertenecientes a 2 universidades privadas de Cali, Colombia (edad promedio de 19 años, 51% mujeres y 49% hombres). El instrumento original en inglés (Wolters & Benzon, 2013) fue traducido al castellano y sometido a un análisis exploratorio y confirmatorio de factores para evaluar su validez de constructo. Los resultados indican que el instrumento adaptado también presenta indicadores adecuados de validez convergente y discriminante, evaluada mediante correlaciones con el Cuestionario de Estrategias Motivacionales y de Aprendizaje (Pintrich, Smith, Garcia & McKeachie, 1993), y de consistencia interna, para evaluar 5 de las 6 estrategias de autorregulación de la motivación consideradas en el instrumento original. El instrumento en su versión final es una herramienta útil para continuar la investigación en esta temática. Se recomienda que futuras investigaciones seleccionen muestras más grandes de estudiantes, tanto de universidades públicas como privadas, y que realicen análisis que permitan evaluar la validez predictiva del instrumento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20331/16811
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 28 Núm. 1 (2019)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectself-regulationen-US
dc.subjectmotivationen-US
dc.subjectcollege studentsen-US
dc.subjectvalidityen-US
dc.subjectinternal consistencyen-US
dc.subjectautorregulaciónes-ES
dc.subjectmotivaciónes-ES
dc.subjectuniversitarioses-ES
dc.subjectvalidaciónes-ES
dc.subjectconsistencia internaes-ES
dc.titleAdaptation and Validation of a Questionnaire on Motivation Self-Regulation Strategies in College Studentsen-US
dc.titleAdaptación y Validación de un Cuestionario Sobre Estrategias de Autorregulación de la Motivación en Estudiantes Universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record