• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Study on the Use of Essay Questions in College Admission Tests

Estudio Acerca del Uso de Preguntas de Ensayo en Pruebas de Selección Universitaria

Author
Manzi, Jorge

Flotts, María Paulina

Himmel, Erika

Rosas, Ricardo

Bravo, David

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20429
Abstract
In this article we present evidence supporting the use of open-ended essay qucstions in college admission tests. Data was obtained from a larger study whose main focus was to provide empirical evidence for the validity of the newly developed college admission tests in Chile (SIES, Sistema de Ingreso a la Educación Superior). The present study examined the answers given by 458 high school seniors to five different essay questions. Two independentjudges graded cach question  by using two different types of rubrics (holistic and analytic). Results showed that consistency and agreement among judges were high irrespective of the type of rubric used to grade the questions. In addition, correlations of the scores in these questions to cognitive and demographic factors revealed that they provide information above and beyond the information provided by the current college admission tests. Finally, the results are also positive in view of the sociocultural and gender differences associated with educational tests.
 
Este estudio presenta evidencia empírica para respaldar el eventual uso de preguntas de ensayo en las pruebas de selección universitaria en Chile. En el marco de un proyecto de investigación que ha estado revisando tales pruebas (Proyecto SIES), se desarrollaron, aplicaron y corrigieron cinco versiones alternativas de preguntas de ensayo en una muestra de 458 estudiantes de último año de enseñanza secundaria. Cada pregunta fue corregida con dos tipos de rúbrica (analítica y holista) por dos jueces independientes en cada caso. Los resultados muestran un alto grado de consistencia y acuerdo entre, los jueces con ambos tipos de rúbrica. Por otra pane, las correlaciones de estas preguntas con otras variables cognitivas y sociodemográficas mostraron que ellas aportan información adicional a la que proveen las pruebas tradicionales de admisión y evidenciaron resultados positivos en términos de equidad, considerando tanto el género como el capital sociocultural de los examinados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB