• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Familia y Escuelas ¿Una Alianza Posible? Una Mirada Desde la Perspectiva de los Estudiantes

Family and Schoolo A Possible Alliance? A Look From Within Students' Perspective

Author
Alcalay, Lidia

Flores, Alejandra

Milicic, Neva

Portales, Jaime

Torretti, Alejandra

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20443
Abstract
El presente artículo tiene como objetivo describir la percepción que tienen estudiantes de 8° Básico y 1° Medio respecto  a la socialización recibida por sus padres y profesores y la relación que existe entre ambos subsistemas. Para el logro de este objetivo se realizaron cuatro grupos focales con un total de 48 estudiantes, estratificados por sexo y nivel socioeconómico (NSE). Los resultados indican que los jóvenes perciben la familia como un lugar en que reciben protección y seguridad y reclaman por mayor autonomía y confianza. Con respecto a la escuela hacen una distinción muy clara entre los profesores que les aportan para su desarrollo personal y aquéllos con los cuales tienen una relación conflictiva. En  relación a la alianza familiaocuela, los estudiantes perciben que los padres participan poco. Si bien comprenden la necesidad dc que ambos sistemas se conecten, consideran necesario que los límites entre ambos sistemas permanezcan claros ya que en muchas ocasiones se sienten amenazados cuando ambos sistemas se juntan.
 
The aim of the present article is to describe the perception that and 9th grade students have with respect to the socialization they have received from their parents and teachers, and the relation that exists between these two systems. For this purpose, four focus groups, with a total of 48 students, stratified by sex and socioeconomic level, were conducted. The results indicate that students perceive their families as a place where they protection and security, but at the same time, they claim for autonomy and trust. With respect to their teachers, they make a clcar distinction between those that contribute to their personal growth and those with whom they have a conflictive relation. With respect to family-school relationship, students perceive that parents have a Iow level of participation. Even though they understand the need for both systems 10 interact, they consider it very imponant to keep the limits between both systems clear, since  they frequently feel threatened when both systems get together.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB