Calidad Educativa del Ambiente Familiar y su Relación con el Desarrollo de Funciones Cognitivas en el Preescolar
Quality of Home Environment and its Relation With Cognitive Development in Preschool Children
Author
Recart, María Isidora
Mathiesen, María Elena
Abstract
El presente trabajo describe la calidad educativa del ambiente familiar de 526 familias de niños preescolares entre 4.6 y 5.6 años de edad y la relación de esta variable con el desarrollo de funciones cognitivas en estos menores. Se utilizó el HOME para medir calidad educativa y el PMPE para evaluar funciones cognitivas. Como resultado se obtuvo que la calidad educativa del ambiente familiar se relaciona positiva y consistentemente con el desarrollo de funciones cognitivas en preescolares. Se describen y analizan los aspectos e indicadores de calidad que mostraron relación con el desarro110 de funciones cognitivas. This article describes the quality of home environment in 526 families of preschool children whose ages ranged from 4.6 to 5.6 years and the relation between this variable and the development of cognitive functions in children. 'The HOME inventory was applied to measure quality of education and the PMPE test to evaluate cognitive functions. It was found that the quality of home environment relates positively and consistently to the development of cognitive functions in these preschool children. A description and analyŠis of the various aspects and indicators of quality that showed relations with the development of cognitive functions in children is presented.