• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Comparative Study on Eductive Ability in Adolescents From Buenos Aires

Estudio Comparativo Sobre la Capacidad Eductiva en Estudiantes Adolescentes de Buenos Aires

Author
Fernández Liporace, Mercedes

Casullo, María Martina

Varela, Jesús

Rial, Antonio

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20461
Abstract
This study compares scores in eductive ability, measured by Raven's Standard Progressive Matrices, in three groups of 8th graders, examined in 1988, 1993, and 1998. It was expected to find a significant gain in raw scorcs in each examination moment —known as Flynn effect—, as has been verified in several industrialized countlies. Surprisingly, in opposition to this hypothesis, a significant decrement in raw scores was found between 1993 and 1998, with no association with the rest of the variables included in the design (sex, parental educational and occupational level, cohabitation with one or both parents, sibling existence and class schedule). Results are discussed focusing in environmental variables.  
 
Se presenta un estudio cross-seccional, comparativo de desempeños en capacidad eductiva, medidos por el Test de Matrices Progresivas, Escala General, en tres grupos de adolescentes de Buenos Aires, Argentina (N = 571), que asistían al 8° año de la EGB en 1988, 1993 y 1998. Se hipotetizaba comprobar el efecto Flynn, consistente en un incremento estadísticamente significativo de las puntuaciones en cada momento de examen, ya verificado en varias naciones industrializadas. Contrariamente, los resultados mostraron un decremento significativo entre 1993 y 1998, no asociado con ninguna de las variables consideradas (sexo, educación y ocupación de los adultos a cargo, convivencia con uno o ambos padres, existencia de hermanos y turno escolar), Los resultados se discuten considerando la posible influencia de variables ambientales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB