Show simple item record

La Comprensión Narrativa en Edad Preescolar: Un Instrumento para su Medición

dc.creatorStrasser, Katherine
dc.creatorLarraín, Antonia
dc.creatorLópez de Lérida, Soledad
dc.creatorLissi, María Rosa
dc.date2010-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20553
dc.identifier10.4067/S0718-22282010000100006
dc.descriptionNarrative comprehension is a fundamental ability for children’s literacy development that has been largely ignored by researchers and educators, due to the difficulties in understanding and measuring it, particularly in the early ages. The results of a study, whose goal was to construct and validate an instrument to measure narrative comprehension in preschool age children, are presented. Participants were 117 Chilean children aged 3 years and 6 months to 5 years and 1 month. Evidence was found to support the reliability and concurrent validity of the instrument, which is simple and quick to administer and code. The implications of having an instrument to measure narrative comprehension that is adequate for the Chilean preschool population are discussed, as are future studies to improve the instrument.en-US
dc.descriptionLa comprensión narrativa es una habilidad fundamental en la alfabetización infantil, poco atendida por investigadores y educadores por las dificultades para comprenderla y medirla, sobre todo a edades tempranas. Se reportan resultados de un estudio cuyo objetivo fue elaborar y validar un instrumento para la medición de la comprensión narrativa en niños en edad preescolar. Participaron 117 niños y niñas chilenos entre 3 años 6 meses y 5 años 1 mes de edad, pertenecientes a jardines infantiles de la Región Metropolitana. Se encontró evidencia que apoya la confiabilidad y la validez concurrente del instrumento, de fácil y rápida aplicación y codificación. Se discuten las implicancias de contar con un instrumento para medir comprensión narrativa que sea adecuado a la población preescolar chilena, así como estudios futuros necesarios para mejorar el instrumento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20553/17011
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 19 Núm. 1 (2010)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectnarrative comprehensionen-US
dc.subjectpreschoolen-US
dc.subjectmetric propertiesen-US
dc.subjectreading comprehensionen-US
dc.subjectassessment instrumenten-US
dc.subjectcomprensión narrativaes-ES
dc.subjectpreescolares-ES
dc.subjectpropiedades métricases-ES
dc.subjectcomprensión lectoraes-ES
dc.subjectinstrumento de mediciónes-ES
dc.titleNarrative Comprehension in the Preschool Age: An Assessment Instrumenten-US
dc.titleLa Comprensión Narrativa en Edad Preescolar: Un Instrumento para su Mediciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record