• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Methodological Discussions in the Study of the Development of Shared Intentionality in Children: A Systematic Review

Discusiones Metodológicas en el Estudio del Desarrollo de la Intencionalidad Compartida en Niños: Una Revisión Sistemática

Author
Velásquez, Juan Felipe

Gómez, Erika Johnnela

Restrepo, Ximena

Chávez, Edward

Piñeres, Juan David

Villada, Johny

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20567
10.7764/psykhe.28.2.1330
Abstract
Research on children's cognitive abilities yielding evidence in support of shared intentionality has greatly increased in recent years. The present article discusses the methodologies used in the field by reviewing research published between 2005 and 2017 whose main topic was shared intentionality. As a result, a distinction between 2 approaches is proposed: those methodologies that are active or require behavioral responses that include infant movement and those that are passive or are based on children's visual or emotional responses. A critical analysis of the use of these methodologies, their implications, and their limitations is presented. Finally, it is proposed that tensions and discussions at the methodological level may be due to theoretical differences regarding the study of the phenomenon.
 
La investigación sobre las habilidades cognitivas de los niños que sustentan la intencionalidad compartida viene desarrollándose con mucha fuerza en los últimos años. El presente artículo contiene una discusión sobre las metodologías usadas en el campo, para lo cual se revisaron investigaciones publicadas entre 2005 y 2017 cuyo tema principal es la intencionalidad compartida. Como resultado, se propone una distinción general entre 2 posturas: aquellas metodologías que son activas o que requieren respuestas conductuales que incluyen movimiento por parte del infante y aquellas que son pasivas o que se basan en las reacciones visuales o emocionales del niño. Se presenta un análisis crítico del uso de dichas metodologías, de sus alcances y limitaciones. Finalmente, se propone que las tensiones y discusiones a nivel metodológico pueden tener de fondo diferencias teóricas respecto al abordaje del fenómeno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB