Show simple item record

Esencialismo, su Impacto en la Percepción de Similitud y el Uso de Diferente Tipo de Información en la Formación de Impresión

dc.creatorEstrada Goic, Claudia
dc.creatorCalquin Santander, David
dc.date2011-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20573
dc.identifier10.4067/S0718-22282011000100005
dc.descriptionThis research examines the impact of essentialism (Medin, 1989) on the perception of similarity and the differential use of information in order to form an impression about social categories and person targets. Ninety people (age M = 21.6; 68.7% women) of an accidental sample from the region of Magallanes, Chile, were tested on essentialism, and then later asked about inferences regarding groups and people from in-group and out-group, thus assessing the perceived similarity and having the option of using their own information (projection) or typical information (stereotype) to describe them. A non-experimental, correlational design (within variable: similarity, type of information; between variable: essentialism) was used. All the participants were measured with the psychological essentialism scale, similarity perception scale, social projection scale and the use of stereotypical information. The results support the existence of differences between the essentialist participants in the way that they perceive more similarity and use more social projection towards the in-group. No differences in the use of stereotypical information were observed.en-US
dc.descriptionEl presente estudio examina el impacto del esencialismo psicológico (Medin, 1989) en la percepción de similitud y en el uso diferencial de información para formarse una impresión de ejemplares y categorías sociales. Noventa magallánicos (edad M = 21,6; 68,7% mujeres), elegidos accidentalmente, fueron medidos en esencialismo para luego solicitarles inferencias sobre grupos y personas (del endo y el exogrupo), evaluando la similitud percibida y teniendo la opción de utilizar su propia información (proyección) o información típica (estereotipo) para describirlos. El diseño utilizado fue no experimental, transversal, correlacional y mixto, con variables intragrupo (similitud, tipo de información) e intergrupo (esencialismo), que fueron medidas mediante las escalas de esencialismo psicológico, percepción de similitud y proyección social y la utilización de información estereotípica. Los resultados apoyan la existencia de diferencias entre los esencialistas en la dirección de percibir mayor similitud y en el uso de proyección social hacia el endogrupo, mientras que no se observaron diferencias en el uso de la información estereotípica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20573/17025
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 20 Núm. 1 (2011); 63-75es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectessentialismen-US
dc.subjectsocial projectionen-US
dc.subjectstereotypeen-US
dc.subjectesencialismoes-ES
dc.subjectproyección sociales-ES
dc.subjectestereotipoes-ES
dc.titleEssentialism, its Impact on Similarity Perception, and the Use of Different Type of Information in the Formation of Impressionen-US
dc.titleEsencialismo, su Impacto en la Percepción de Similitud y el Uso de Diferente Tipo de Información en la Formación de Impresiónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record