Show simple item record

Invarianza Factorial Según Sexo de la Basic Empathy Scale Abreviada en Adolescentes Peruanos

dc.creatorVentura-León, José
dc.creatorCaycho-Rodríguez, Tomás
dc.creatorDominguez-Lara, Sergio
dc.date2019-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20605
dc.identifier10.7764/psykhe.28.2.1418
dc.descriptionAlthough the abbreviated Basic Empathy Scale (abbreviated BES) has been used to study the differences of empathy between adolescent men and women, it is unknown whether the construct is measured similarly in both, that is, whether there is factor invariance across sex. The aim of the study was to analyze the factor invariance of the abbreviated BES across sex in a convenience sample of high-school students (480 males and 454 females) attending 3 schools in Lima Metropolitana, Peru. A multigroup confirmatory factor analysis showed that the 2-factor model (cognitive and affective empathy) is feasible for both sexes. Configural invariance verifies the two-dimensional structure, reaching a satisfactory compliance of strong invariance. Student's t-test revealed that women have greater cognitive and affective empathy than men. It is concluded that there is empirical evidence to support the partial factor invariance across sex of the abbreviated BES in Peruvian adolescents. Future studies should replicate these procedures in participants with different cultural characteristics and other age ranges.en-US
dc.descriptionSi bien la Basic Empathy Scale abreviada (BES abreviada) ha sido utilizada para estudiar las diferencias de la empatía entre hombres y mujeres adolescentes, no se sabe si el constructo es medido de forma similar en varones y mujeres, es decir, si existe invarianza factorial en función del sexo. El estudio tuvo como objetivo analizar la invarianza factorial de la BES abreviada en función del sexo en una muestra por conveniencia de estudiantes secundarios (480 varones y 454 mujeres) de 3 instituciones educativas de Lima Metropolitana, Perú. Un análisis factorial confirmatorio multigrupo mostró que el modelo de 2 factores (empatía cognitiva y afectiva) es factible para ambos sexos. La invarianza configural verifica la estructura bidimensional, llegando a un cumplimiento satisfactorio de invarianza fuerte. La prueba t de Student reveló que las mujeres presentan mayor empatía cognitiva y afectiva que los varones. Se concluye que existe evidencia empírica que respalda la invarianza factorial parcial de la BES abreviada en adolescentes peruanos según el sexo. Estudios futuros deben replicar estos procedimientos en participantes con diferentes características culturales y otros rangos de edad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20605/17049
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 28 Núm. 2 (2019)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectBasic Empathy Scaleen-US
dc.subjectadolescentsen-US
dc.subjectempathyen-US
dc.subjectfactor invarianceen-US
dc.subjectsexen-US
dc.subjectBasic Empathy Scalees-ES
dc.subjectempatíaes-ES
dc.subjectinvarianza factoriales-ES
dc.subjectadolescenteses-ES
dc.subjectsexoes-ES
dc.titleFactor Invariance Across Sex of the Abbreviated Basic Empathy Scale in Peruvian Adolescentsen-US
dc.titleInvarianza Factorial Según Sexo de la Basic Empathy Scale Abreviada en Adolescentes Peruanoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record