Show simple item record

Estrato Socioeconómico y Habilidades Cognitivas en Niños Escolarizados: Variables Predictoras y Mediadoras

dc.creatorArán Filippetti, Vanessa
dc.date2012-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20703
dc.identifier10.4067/S0718-22282012000100001
dc.descriptionThe aim of the study was to analyze the influence of socioeconomic status (SES) and age on school-age children’s performance in language, attention, and memory tasks and to examine the socioeconomic variables that predict their execution. An intentional sample of 228 Argentinean children aged 8-11 years from two SES (low and medium) was used. Multivariate analysis of variance and hierarchical regression analysis were employed. Results revealed a significant effect of SES and age on the cognitive functions studied. Based on the socioeconomic variables analyzed, maternal instruction level (MIL) was found to be the main predictor of the child’s cognitive performance. In addition, MIL explained a percentage of variance in the child’s performance, even after controlling for the child’s age and receptive language level. Results are discussed in terms of the influence of SES on cognitive performance and the possible predicting and mediating factors of this association.en-US
dc.descriptionEl propósito del estudio fue analizar el efecto del estrato socioeconómico (ESE) y de la edad sobre el desempeño en tareas de lenguaje, atención y memoria de niños escolarizados y examinar las variables socioeconómicas que predicen su ejecución. Se seleccionó una muestra intencionada de 228 niños argentinos de 8 a 11 años de edad de dos ESE (bajo y medio). Se empleó análisis multivariado de varianza y análisis de regresión jerárquica. Los resultados indicaron un efecto significativo del ESE y de la edad sobre las tareas cognitivas evaluadas. De las variables socioeconómicas analizadas, el nivel de instrucción de la madre (NIM) fue el principal predictor del desempeño cognitivo del niño. Además, el NIM explicó un porcentaje de la varianza del desempeño obtenido por el niño, aun después de controlar su edad y nivel de lenguaje comprensivo. Se discuten los resultados en función de la influencia del ESE sobre el desempeño cognitivo y de los posibles factores predictores y mediadores de esta asociación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20703/17153
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 21 Núm. 1 (2012); 3-20es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectcognitive functionsen-US
dc.subjectsocioeconomic statusen-US
dc.subjectageen-US
dc.subjectchild neuropsychologyen-US
dc.subjectfunciones cognitivases-ES
dc.subjectestrato socioeconómicoes-ES
dc.subjectedades-ES
dc.subjectneuropsicología infantiles-ES
dc.titleSocioeconomic Status and Cognitive Skills in School-Age Children: Predicting and Mediating Variablesen-US
dc.titleEstrato Socioeconómico y Habilidades Cognitivas en Niños Escolarizados: Variables Predictoras y Mediadorases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record