Show simple item record

Autoconcepto y Talento: Una Relación que Favorece el Logro Académico

dc.creatorGonzález L., María de la Luz
dc.creatorLeal V., Daniella
dc.creatorSegovia A., Carolina
dc.creatorArancibia C., Violeta
dc.date2012-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20707
dc.identifier10.4067/S0718-22282012000100003
dc.descriptionThis article presents the results of a study that estimates the association between self-esteem and academic talent, using the academic results for language and math of students in vulnerable socioeconomic conditions. A correlational design with quantitative methodology and an intentional sample were used. Data were collected through tests that follow the curriculum (Assessment System of Progress in Learning [SEPA]), a practical, creative and analytic intelligence test, a questionnaire on academic self-concept applied to 1411 students, and a questionnaire applied to 1411 parents and/or legal guardians. The results, obtained via the use of Student’s t and multiple regression models, support the association between academic expectations, self-concept, and academic talent and suggest that these 3 elements form a virtuous cycle that fosters good academic performance.en-US
dc.descriptionEn este artículo se presentan los resultados de un estudio cuyo objetivo fue estimar la asociación entre autoconcepto y talento académico con los resultados académicos en lenguaje y matemática de alumnos de contextos socioeconómicos vulnerables. Se utilizó una metodología cuantitativa con un diseño correlacional y una muestra intencionada. Se recolectaron los datos a través de pruebas alineadas al currículum (Sistema de Evaluación del Progreso en el Aprendizaje [SEPA]), un test de inteligencia práctica, creativa y analítica y un cuestionario de autoconcepto académico, aplicados a 1411 alumnos, y un cuestionario aplicado a 1411 apoderados. Los resultados, obtenidos por medio de t de Student y modelos de regresión múltiple, apoyan la asociación entre expectativas académicas, autoconcepto y talento académico y sugieren que estos 3 elementos conforman un círculo virtuoso que permite a los alumnos obtener buenos resultados académicos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20707/17157
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 21 Núm. 1 (2012); 37-53es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectacademic talenten-US
dc.subjectacademic self-concepten-US
dc.subjectacademic achievementen-US
dc.subjecttalento académicoes-ES
dc.subjectautoconcepto académicoes-ES
dc.subjectlogro académicoes-ES
dc.titleSelf-Concept and Talent: A Connection That Promotes Academic Achievementen-US
dc.titleAutoconcepto y Talento: Una Relación que Favorece el Logro Académicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record