Self-Concept and Talent: A Connection That Promotes Academic Achievement
Autoconcepto y Talento: Una Relación que Favorece el Logro Académico
dc.creator | González L., María de la Luz | |
dc.creator | Leal V., Daniella | |
dc.creator | Segovia A., Carolina | |
dc.creator | Arancibia C., Violeta | |
dc.date | 2012-12-31 | |
dc.identifier | http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20707 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-22282012000100003 | |
dc.description | This article presents the results of a study that estimates the association between self-esteem and academic talent, using the academic results for language and math of students in vulnerable socioeconomic conditions. A correlational design with quantitative methodology and an intentional sample were used. Data were collected through tests that follow the curriculum (Assessment System of Progress in Learning [SEPA]), a practical, creative and analytic intelligence test, a questionnaire on academic self-concept applied to 1411 students, and a questionnaire applied to 1411 parents and/or legal guardians. The results, obtained via the use of Student’s t and multiple regression models, support the association between academic expectations, self-concept, and academic talent and suggest that these 3 elements form a virtuous cycle that fosters good academic performance. | en-US |
dc.description | En este artículo se presentan los resultados de un estudio cuyo objetivo fue estimar la asociación entre autoconcepto y talento académico con los resultados académicos en lenguaje y matemática de alumnos de contextos socioeconómicos vulnerables. Se utilizó una metodología cuantitativa con un diseño correlacional y una muestra intencionada. Se recolectaron los datos a través de pruebas alineadas al currículum (Sistema de Evaluación del Progreso en el Aprendizaje [SEPA]), un test de inteligencia práctica, creativa y analítica y un cuestionario de autoconcepto académico, aplicados a 1411 alumnos, y un cuestionario aplicado a 1411 apoderados. Los resultados, obtenidos por medio de t de Student y modelos de regresión múltiple, apoyan la asociación entre expectativas académicas, autoconcepto y talento académico y sugieren que estos 3 elementos conforman un círculo virtuoso que permite a los alumnos obtener buenos resultados académicos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Escuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20707/17157 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | es-ES |
dc.source | Psykhe; Vol. 21 Núm. 1 (2012); 37-53 | es-ES |
dc.source | 0718-2228 | |
dc.subject | academic talent | en-US |
dc.subject | academic self-concept | en-US |
dc.subject | academic achievement | en-US |
dc.subject | talento académico | es-ES |
dc.subject | autoconcepto académico | es-ES |
dc.subject | logro académico | es-ES |
dc.title | Self-Concept and Talent: A Connection That Promotes Academic Achievement | en-US |
dc.title | Autoconcepto y Talento: Una Relación que Favorece el Logro Académico | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Psykhe
[0-9]{4}