Show simple item record

“Te Enseño a Jugar”: Caracterización de Movimientos Interaccionales y Formas Lingüísticas Mediante las Cuales se Regula la Interacción Lúdica

dc.creatorStein, Alejandra
dc.creatorMigdalek, Maia
dc.creatorSarlé, Patricia
dc.date2012-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20709
dc.identifier10.4067/S0718-22282012000100004
dc.descriptionLanguage regulates human activity, including play; simultaneously, play is a means for linguistic development (Katherine Nelson, 1996; Vigotsky, 1988). Play situations are a privileged context for the regulative uses of language and for the development of instructional discourse (Graves, 1992). Within this framework, in this paper a purposive sample that includes 31 play situations is analyzed. In these situations participated 10 4-year-old children from marginalized neighbourhoods in Argentina. The qualitative analysis (Strauss & Corbin, 2002) showed that adults used different interactional movements (modelling, questions, comparisons) alongside with linguistic forms of regulating the situation (imperatives, verbal phrases of obligation), all of which can contribute to the development of instructional discourse in children.en-US
dc.descriptionEl lenguaje regula la actividad humana, incluyendo el juego; simultáneamente, el juego constituye un medio para el desarrollo lingüístico (Katherine Nelson, 1996; Vigotsky, 1988). El juego resulta un contexto privilegiado para los usos regulativos del lenguaje y para el desarrollo del discurso instructivo (Graves, 1992). Se analiza una muestra intencional conformada por 31 situaciones de juego en las que participaron en el hogar 10 niños de 4 años de barrios marginados de Argentina. El análisis cualitativo (Strauss & Corbin, 2002) mostró distintos movimientos interaccionales (modelado, preguntas, comparaciones) y formas lingüísticas de regulación de la situación (imperativos, frases verbales de obligación) usados por los adultos, que pueden contribuir al desarrollo del discurso instructivo de los niños.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20709/17159
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 21 Núm. 1 (2012); 55-67es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectplayen-US
dc.subjectrulesen-US
dc.subjectregulationen-US
dc.subjectlinguistic developmenten-US
dc.subjectinstructional discourseen-US
dc.subjectjuegoes-ES
dc.subjectreglases-ES
dc.subjectregulaciónes-ES
dc.subjectdesarrollo lingüísticoes-ES
dc.subjectdiscurso instruccionales-ES
dc.title“I Teach You How to Play”: Description of the Interactional Movements and Linguistics Forms Used to Regulate Play Interactionsen-US
dc.title“Te Enseño a Jugar”: Caracterización de Movimientos Interaccionales y Formas Lingüísticas Mediante las Cuales se Regula la Interacción Lúdicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record