Show simple item record

La Lectura de Cuentos en el Jardín Infantil: Un Medio Para el Desarrollo de Estrategias Cognitivas y Lingüísticas

dc.creatorBorzone de Manrique, Ana María
dc.date2005-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20925
dc.identifier10.4067/S0718-22282005000100015
dc.descriptionThis paper presents the results of a pilot experience in which the effects of story-book reading in the production of narrative discourse were analyzed. A group of five year old children from low-income families from the city of Buenos Aires, Argentina, took part in an intervention program in which a trained teacher daily read stories and interacted with the children about them. Results showed that at the end of the school year children had improved their narrative abilities and were able to produce stories in which they included the categories of the story structure, organized the information in episodic goal related structure and in a coherent sequence of episodes as in the most complex narrative forms.en-US
dc.descriptionEn este trabajo se presentan los resultados de una experiencia piloto en la que se analizó la incidencia de la lectura frecuente de cuentos en la producción de discurso narrativo. Un grupo de niños de 5 años de nivel socioeconómico bajo de la ciudad de Buenos Aires, Argentina, participó de una experiencia de intervención durante la cual una maestra leyó diariamente cuentos a los niños e interactuó con ellos para la reconstrucción oral de la historia. Los resultados mostraron que al finalizar el año los niños habían incrementado sus habilidades narrativas, podían producir historias de ficción en las que recuperaban las categorías de la superestructura narrativa y organizaban la información en episodios bien estructurados como en las formas narrativas más complejas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20925/17289
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 14 Núm. 1 (2005)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectstorybook readingen-US
dc.subjectnarrative discourseen-US
dc.subjectpreschoolersen-US
dc.subjectlectura de cuentoses-ES
dc.subjectdiscurso narrativoes-ES
dc.subjectpreescolareses-ES
dc.titleStory-Reading Experiences in Kindergarten: A Mean for Cognitive and Linguistic Strategies Developmenten-US
dc.titleLa Lectura de Cuentos en el Jardín Infantil: Un Medio Para el Desarrollo de Estrategias Cognitivas y Lingüísticases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record